Absence klíčových specialistů a top manažerů se stala v letošním roce velmi skloňovaným tématem. Zhoršenou situaci na pracovním trhu předpokládalo na začátku roku 40 % dotazovaných v rámci průzkumu CEO Survey 2015 společnosti Stanton Chase. K podobným číslům dospěl i obdobný průzkum poradenské společnosti PwC (35 %). Problémem jsou podle Jozefa Pappa ze společnosti Stanton Chase rovněž mizerné platové podmínky pro kandidáty a neochota platit za jejich vyhledávání.
Ekonomická závislost na silném Německu se projevuje i na pracovních místech a kandidátech. „České firmy nebo lokální zastoupení nadnárodních společností často až nesmyslně tlačí platy směrem dolů,“ říká Jozef Papp, ředitel české pobočky Stanton Chase, která se specializuje na vyhledávání vrcholových manažerů. „Jenže stačí popojet pár kilometrů za hranice a kandidát se rázem dostává až na dvojnásobné podmínky,“ vysvětluje největší hrozbu Papp.
Průměrné mzdy sice rostou, jenže úprku specialistů se nedaří zabránit. Platy zkušených odborníků se zasekly někde na úrovni let 2009 – 2013, jenže ekonomika se už z nejhoršího dostala a teď je potřeba zaplatit lidem, aby zůstali v tuzemsku.
Nedostatek vyškolených a zkušených lidí reprezentuje i fakt, že v průběhu letošního roku klesla v Německu nezaměstnanost na historická minima, Česká republika je dokonce země s druhou nejnižší nezaměstnaností v celé EU. V červenci byl podíl nezaměstnaných lidí 6,2 % a HDP díky tomu meziročně vzrostlo o 4,4 %. „Ekonomicky je to možná výhra, ale v praxi to znamená, že se na místa dosazují lidé, kteří nemají expertízu,“ varuje před rychlými soudy Papp. „Pro budoucnost českého trhu bude důležité, aby si svoje talenty nenechal utéct, identifikoval nové a rozvíjel je,“ uzavírá problematiku Papp.
Stanton Chase
Mezinárodní společnost Stanton Chase je jedním z předních světových poskytovatelů služeb v oblasti Executive Search. Hlavním cílem společnosti je budování profesionálních manažerských týmů pro klienty na celém světě. Společnost byla založena v roce 1990 a v současné době působí v 72 pobočkách ve 42 zemích Asie, Evropy a Ameriky. Klíčem úspěchu firmy je důraz na profesionalitu zaměstnanců, jedinečná strategie, výborná znalost klienta, schopnost naslouchat a flexibilně se přizpůsobit jeho potřebám.