Petra Hrdličková se již přes deset let věnuje vzdělávání v oblasti IT. Osm let působila jako vedoucí vzdělávacího centra se specializací na HP partnerská školení. V současné době pracuje jako Business Development manažerka ve Vzdělávacím centru Hewlett-Packard. Vystudovala obor Ekonomika a management na Technické univerzitě v Liberci a ve volném čase se věnuje studiu různých oblastí osobnostního rozvoje. S Petrou Hrdličkovou jsme mluvili o její práci ve Vzdělávacím centru Hewlett-Packard a o přípravě komplexních vzdělávacích služeb, včetně školení zaměřených na rozvoj soft skills.
Co přesně obnáší vaše pozice „HP Education Services Business Development Manager“?
V rámci vzdělávacího centra Hewlett-Packard mám na starosti rozvoj obchodních aktivit v České republice. Začínala jsem u technických kurzů, ale postupně k tomu přibyly i kurzy z oblasti soft skills, takže dnes mám na starosti rozvoj a prodej všech kurzů, které jsou v nabídce našeho centra. Nejde jen o prodej jednotlivých školení, s mnoha zákazníky řeším jejich vzdělávací potřeby od A do Z.
Jak jste se dostali ke školení soft skills?
Požadavky, zda bychom do našich školení nezařadili také soft skills, začaly přicházet samy od naší primární skupiny zákazníků, kterou tvoří IT publikum. Pod vedením kolegyně Kateřiny Braithwaite, která je dnes alianční manažerkou HP, tak vznikl projekt Academy HP. Školíme v něm klasické měkké dovednosti, jako jsou komunikační dovednosti, prodejní dovednosti nebo time management, ale zároveň se snažíme klást důraz i na rozvoj osobnosti a potenciálu zákazníků. Do naší nabídky jsme tedy přidali např. kurzy emoční inteligence, osobnostního rozvoje či osobnostních typologií.
Kdo vede vaše kurzy?
Pro technické i soft skills kurzy využíváme vlastních odborníků, kteří pracují v HP a hlavně mají jak teoretické, tak i praktické zkušenosti, s tím, co učí. Rovněž využíváme i externí lektory, s nimiž dlouhodobě spolupracujeme v dalších zajímavých oblastech. Typickým příkladem je kurz rétoriky, který vede Jan Přeučil.
Jak náročný je rozvoj soft skills u IT specialistů?
S lidmi z IT pracuji v oblasti vzdělávání už deset let a poznala jsem, že mají své specifické požadavky. Je to velice zajímavá skupina a je u ní hodně vidět posun právě v oblasti soft skills. Nejdůležitější je, aby lidé pochopili, že to pomůže hlavně jim samotným. Není to o tom, že jim kurz nařídil šéf, ale o tom, že jim to může pomoci v práci i doma. Naučí se komunikovat s nadřízenými, kolegy, manželkou či dětmi. Nebo se jim naskytne časem příležitost dostat se na vyšší pozici, např. IT manažera, který má řídit tým, a to už se bez soft skills neobejdou.
Musím přiznat, že jsme na začátku měli určité obavy, jak naši zákazníci nabídku soft skills přijmou, ale zpětné vazby z našich školení ukazují, že jsou velmi spokojeni. Ano, moji milí „ajťáci“ mají svůj svět, ale velmi často se stává, že právě na kurzu soft skills zjistí, že jejich práce není jen o IT, a začnou se zajímat i o svůj další osobnostní rozvoj.
Mluvila jste o řešení vzdělávacích potřeb zákazníků od A do Z. Co všechno zahrnují vaše komplexní vzdělávací řešení?
Napříč celým naším portfoliem se objevuje stále častěji požadavek na školení, která jsou upravená přímo na míru zákazníkovi. V oblasti soft skills může za příklad posloužit školení interkulturní komunikace. Samozřejmě můžeme udělat školení pro 12 lidí z různých firem, kde budou zmíněny základy komunikace s ohledem na rozdílnost kultur. Mnohem účinnější je ale školení pro konkrétního zákazníka a konkrétní interkulturní požadavky jeho zaměstnanců. To si dnes zákazníci uvědomují.
Celý proces začíná tím, že se setkám se zákazníkem a diskutujeme jeho potřeby a požadavky na školení, na lektora atd. Na základě toho vybereme lektory a upravíme obsah školení tak, aby odpovídal představě zákazníka. Samotná školení pak probíhají buď u zákazníka, nebo v našem vzdělávacím centru. Za sebe však vždy doporučuji, aby školení probíhala u nás. Zákazníkům je k dispozici kompletní zázemí vzdělávacího centra i našeho týmu v případě jakýchkoliv problémů, a i sami zákazníci si nakonec pochvalují, že při školení u nás nejsou rušeni svými pracovními povinnostmi, jak tomu většinou bývá, když kurzy probíhají na jejich pracovišti.
Při řešení komplexních vzdělávacích potřeb kombinujeme velmi často otevřená školení, s uzavřenými školeními, workshopy či specifickou formou skupinové i individuální podpory lidí, kterou nabízíme pod značkou Smart Partnering.
Co všechno zahrnuje zázemí vzdělávacího centra Hewlett-Packard?
Naše vzdělávací centrum má devět učeben různých velikostí, největší má kapacitu kolem 30 lidí.
O přestávkách mají zákazníci k dispozici společné prostory, kde si mohou dát kávu nebo jiné pití, je zde k dispozici PC koutek, který mohou využít podle svých potřeb. Část učeben je určena pro školení soft skills a část pro technická školení, kde je připravena technika. Pro technické kurzy využíváme také vlastní serverovnu nebo tzv. virtuální lab, jehož prostřednictvím si účastníci školení mohou vyzkoušet práci s různými technologiemi.
Jaké další služby jsou součástí vašich komplexních vzdělávacích řešení?
V rámci přípravy individuálních školicích plánů využívá poměrně velká část našich zákazníků produkt, který nazýváme Training pack. Zákazníci si mohou zakoupit určitý počet jednotek, tzv. kreditů, které lze následně využít k úhradě našich školení. Tyto jednotky má u nás k dispozici po dobu jednoho roku a může je využít na jakékoliv školení podle svých aktuálních potřeb. Díky Training packu mu tak odpadá velká část administrativy, protože stačí jediná formální objednávka. Následně již zákazník může pružně vybírat, na jaké školení pošle své zaměstnance. Vše se řeší jen e-mailem s uvedením konkrétního požadavku. S počtem zakoupených jednotek samozřejmě souvisí i zajímavé slevy na naše služby.
Co chystáte do budoucna?
Mým aktuálním úkolem je připravit pro naše zákazníky zajímavé nabídky kurzů a vzdělávacích aktivit, které je budou motivovat k dalšímu rozvoji jejich zaměstnanců. To všechno souvisí s poskytováním komplexním vzdělávacích služeb, o kterých jsem mluvila.