Rozhovor s Karlem Foltýnem, ředitelem personálního oddělení společnosti Unilever.
Na dubnovém HR Power Foru jste prohlásil, že HR manažer by měl být ve firmě spíše respektován než oblíben. Jste oblíben nebo respektován?
Doufám, že obojí. Troufnu si tvrdit, že jsem oblíben a pro svoje názory a řešení, která v businessu poskytuji, i respektován.
Ve svém vystoupení jste rovněž tvrdil, že vás, HR manažerů, bude méně a budete lépe placeni. Proč?
Řízení oddělení lidských zdrojů se stává čím dál tím více strategickou funkcí. Snažíme se poskytovat zjednodušená řešení pro business. V budoucnu si HR vybuduje důležitou pozici. HR oddělení se bude účastnit všech důležitých rozhodnutí vedení firmy. Bude potřebovat více kvalifikovaných lidí v profilech business partner, ale bude potřeba méně lidí pro transakční operace, zpracovávání mezd, organizaci tréninků, pro nábory. Ty bude většina firem outsourcovat. V budoucnu se budeme více zaměřovat na strategie. Jde i o trend na trhu práce, v západní Evropě se personalistika dostává na stejnou úroveň jako finance, ale ty nemají takový zásadní strategický dopad. Jestliže někdo spočítá, že ziskovost výrobku je taková nebo maková, nemá toto rozhodnutí takovou váhu, jako když někdo spoluvytvoří novou organizační strukturu, která reflektuje požadavky trhu a požadavky daného businessu.
Máte pocit, že na HR oddělení se ve firmách dívají tak trochu z patra?
Tak se na personální oddělení můžou dívat lidé, kteří nezažili od personálního oddělení správný servis a nemám na mysli správně zpracovanou mzdu, ale správně zvládnutý transformační projekt, správně řízenou změnu v rámci organizace, výměnu lidí, vytváření nové struktury a podobně.
Celosvětově zaměstnává společnost Unilever 220 tisíc lidí. Jaké jsou počty v ČR? Na jakých místech pracují?
V ČR a SR máme 1230 lidí včetně zaměstnanců výrobních závodů. V závodech pracuje 660 lidí, 220 lidí pracuje v obchodní organizaci. Naši manažerskou populaci tvoří asi 130 manažerů. Jsou to lidé od 25 do 45 let, v různých řídících úrovních máme mnoho žen. Jejich zastoupení ve středním managementu je více než 40 %. Generální ředitelkou je žena. Zaměřujeme se i na znovuzaměstnávání žen vracejících se z mateřské dovolené.
Na vašich stránkách je uvedeno, že celkově pracuje v Unileveru asi 1300 zaměstnanců v jiné zemi než ve své domovské. Kolik je zahraničních pracovníků v české a slovenské pobočce?
V současnosti tu pracují tři expatrioti na úrovni vedení společnosti.
Odkud jsou?
Ředitel divize zmrzlina je z Itálie, generální ředitelka je z Belgie a ředitel divize potravin je z Francie. Zbytek vedení společnosti se už podařilo za 15 let na českém trhu lokalizovat. Jsou to buď čeští nebo slovenští manažeři. Máme zhruba 12 Čechů, kteří pracují v zahraničí v rámci Unileveru.
Na stránkách jsem se dočetl, že byste chtěl působit v zahraničí. Kam byste se rád podíval?
Já už jsem rok pracoval v naší pobočce v Belgii. Snažil jsem se zde naučit francouzsky, ale bohužel jsem neuspěl, protože jsem pracoval ve vlámsky hovořícím týmu. Prostředí tam bylo hodně odlišné, každému jsem musel dokazovat, že nejsem opice ze stromu z východní Evropy. Zhruba po třech měsících jsem si zvykl, můj tým si také zvykl a po roce se mi nechtělo odejít. Jestliže se chce člověk dlouhodobě rozvíjet, neměl by ustrnout ve svém vývoji, v určité fázi by se měl posunout dál. Máme strach ze změn, ale další rozvoj je možný třeba na základě nějaké externí změny. Dobrou příležitostí je zahraniční zkušenost. Proto bych se chtěl ještě někam podívat. Je mi jedno kam. Lákají mě rozvojové trhy, Rusko, Čína, ale i rozvinuté trhy západní Evropy.
Ve vaší společnosti probíhá celá řada programů pro absolventy vysokých škol.
Část peněz a energie jsme dlouhodobě investovali do spolupráce s vysokými školami. Hledáme dlouhodobou spolupráci. Chceme dávat absolventům to, co jim české školství nemůže poskytnout – interakci s businessem.
Jaké máte s absolventy zkušenosti?
Musím říct, že dobré. V 90. letech jsme byli nejžádanějším zaměstnavatelem. To se po roce 2000 změnilo. Nyní jako rychloobrátková firma nepotřebujeme takové množství absolventů vysokých škol.
Naše zkušenost s loajalitou absolventů je ale velmi dobrá. Člověk, který začne pracovat u jedné firmy jako absolvent a dělá zajímavou práci, má naplánovaný profesní a kariérový rozvoj, je loajálnější než zaměstnanec přicházející zvenku. My jsme proto oprášili program management trainee a graduate recruitmentu. Nicméně máme nižší počty, v současnosti asi osm trainees.
Manažerské pozice už jsou asi také „obsazeny“. Před deseti lety byla asi situace jiná.
Příležitosti, které jsem měl já a mí vrstevníci před deseti lety, byly jiné. Teď jsou šance menší, je to náročnější, člověk asi musí být o to lepší. Na druhou stranu moje generace neměla tolik příležitostí v přípravě. Každý student z ekonomické školy má dnes automaticky dvě až tři zahraniční zkušenosti. To je obrovská příležitost.
Karel Foltýn vystudoval podnikání a řízení na Technické univerzitě – VŠB v Ostravě. Ve společnosti Unilever pracuje od roku 1995, kdy nastoupil na místo asistenta marketingu. Poté zastával pozice brand manažera a HR manažera. V roce 2002 strávil jedenáct měsíců na pozici manažera lidských zdrojů v belgickém Unileveru. Ředitelem personálního oddělení se Foltýn stal v roce 2004. Karel Foltýn je svobodný. Volný čas věnuje sportům – horskému kolu, squashi a kondičnímu běhu. Zajímá se o film a cestování.
Štěpán Kačena