Jak jste se dostal na pozici vedoucího personálního oddělení Komerční banky?
Myslím, že nelze říci, že jsem se na tuto pozici „dostal“. Byl jsem do ní jmenován po dvacetiletém působení v rámci skupiny Société Générale, které mi umožnilo získat mezinárodní zkušenosti v oblasti personalistiky. Před příchodem do České republiky jsem působil ve Francii, Velké Británii a v USA na různých obchodních a HR pozicích.
Jak Komerční banka pečuje o své zaměstnance?
Klient je pro Komerční banku vždy na prvním místě. Platí to nejen ve vztahu k externím zákazníkům, ale také v rámci banky. Našimi klienty jsou zaměstnanci a kvalitní zaměstnanci jsou základem úspěchu celé Komerční banky. Péči o zaměstnance tudíž věnujeme velkou pozornost. Důležité je, aby měli pocit, že se mohou ve svém zaměstnání seberealizovat, že mají šanci se rozvíjet, dále vzdělávat a postupovat v kariéře. Našimi prioritami v péči o zaměstnance je, ve zkratce řečeno, vzdělávání, mobilita a kariérní rozvoj.
Jak rozvíjí Komerční banka své zaměstnance?
Vzdělávání je velmi důležitou součástí naší práce. Právě na vzdělávání vynakládá Komerční banka významné částky. Začínáme hned u těch nejmladších. Pro absolventy univerzit je určen Young graduate program, který jim výrazně usnadňuje vstup do banky. S jeho pomocí se v bance rychleji zorientují, nejsou odkázáni jen sami na sebe.
Další oblastí, na kterou se výrazně soustředíme, jsou samozřejmě prodejní dovednosti a znalost produktů banky. Naši zaměstnanci musí být schopní kompetentně jednat s klienty. Řadu vzdělávacích akcí připravujeme ve spolupráci s mateřskou Société Générale. Výhodou je, že naši zaměstnanci mohou využívat rozsáhlé know-how mateřské skupiny. Vzhledem k tomu, že Komerční banka je součástí mezinárodní finanční skupiny, je pro nás důležité také vzdělávání jazykové. V loňském roce se vzdělávacích akcí účastnilo 90 % zaměstnanců banky (KB zaměstnává více než sedm tisíc lidí, pozn. redaktorky). Toto číslo jasně ukazuje, že oddělení vzdělávání je skutečně strategickým nástrojem řízení banky.
Pořádáte nějaká školení? Využíváte k jejich pořádání služeb agentury?
Spolupracujeme samozřejmě s renomovanými tuzemskými, ale i zahraničními vzdělávacími agenturami.
Jakým způsobem vyhledáváte vhodné zaměstnance?
Dnes si samozřejmě nemůžeme dovolit jen pasivně čekat, zda se nám někdo ozve na inzerát. Ty nejlepší talenty musíme aktivně vyhledávat. Účastníme se pracovních veletrhů na univerzitách. Spolupracujeme s vysokými i vyššími školami na budování kvalitních databází budoucích uchazečů o zaměstnání. Využíváme také služeb head hunterských agentur. Preferujeme tedy přímé oslovení vybraných uchazečů. Významnou roli hraje při oslovování potenciálních zaměstnanců také personální marketing a celková image banky. Komerční banka byla v posledních letech třikrát za sebou zvolena nejoblíbenějším potenciálním zaměstnavatelem pro studenty vysokých škol. To dokládá, že image a dobrá pověst opravdu pomáhají zaujmout špičkové talenty.
Jaká kritéria musí uchazeč o zaměstnání v KB splňovat?
Kvalifikační požadavky se odvíjejí od konkrétní pozice. Obecně ale platí, že hledáme lidi inovativní a dynamické. Takové, kteří se nebojí nových pohledů a nových postupů a jsou připraveni stát se skutečnými profesionály. Nezbytným předpokladem je schopnost a ochota pracovat v týmu a jednat s klienty.
Před pár lety koupila Komerční banku francouzská Societé Generale. K jakým změnám v oblasti personálního řízení došlo?
Od své privatizace v roce 2001 prošla naše banka skutečně dynamickým vývojem, nejen pokud jde o obchodní aktivity, ale právě i v oblasti řízení lidských zdrojů. Zásadní změnou bylo vytvoření specializovaného odboru řízení kariéry a mobility, který umožňuje identifikovat potřeby zaměstnanců a pomáhat jim právě v otázkách kariérového růstu. Interně vybírá lidi pro volné pozice a v případě dobře odvedené práce také navrhuje povýšení zaměstnanců.
Letos testujeme rozvojový program, který je určen seniorským pozicím. V roce 2002 jsme zavedli roční hodnocení zaměstnanců. Nově jsme také definovali pracovní pozice, a to na základě odpovědností, nikoliv vykonávaných činností, jak tomu bylo dříve. Změnil se také systém odměňování. Nyní více odpovídá podmínkám vysoce konkurenčního trhu a strategii banky zaměřující se na klienty.
Nejdůležitější novinkou je možnost zaměstnanců podílet se na rozsáhlých zkušenostech Societé Generale. Čeští kolegové z různých oborů dnes pracují pro mateřskou společnost nejen v Paříží, ale i na jiných místech světa. Při svém návratu do České republiky pak přinášejí nové a podnětné nápady.
Jak hodnotíte a motivujete své zaměstnance?
Kromě kariérního rozvoje a vzdělávání představuje významný motivační nástroj také mzda. V minulých letech jsme výrazně posílili podíl fixního platu na celkovém výdělku tak, aby byl konkurenceschopný na českém finančním trhu. Nenárokovou složkou mzdy představuje bonus, který je definován ve dvou úrovních – cílový bonus při splnění základních cílů a maximální za výjimečnou výkonnost. Kromě peněžního ohodnocení však svým zaměstnanců poskytujeme i řadu nepeněžních benefitů. Například výhody dané kolektivní smlouvou: příspěvek na penzijní připojištění, stravenky či tisícikorunový vánoční šek pro každé nezletilé dítě. Významnou novinkou je účast v celosvětovém akciovém plánu. Ten pomáhá vytvářet pocit sounáležitosti mezi 92 000 lidmi, kteří pracují v mnoha různých zemích světa. Vytvořili jsme nové roční hodnocení zaměstnanců, na kterém se podílí samotný zaměstnanec a může se tak k němu vyjádřit. Nadřízený teď pouze nesepisuje za zády zaměstnance nějaký svůj subjektivní názor, který by mohl být ovlivněn osobní antipatií či sympatií. Získali jsme nástroj, který manažerům i zaměstnancům umožňuje rozvíjet se a zlepšovat jejich výkon. Přitom respektuje názory obou stran.
Za co vlastně personální oddělení Komerční banky odpovídá?
Personální oddělení je pouze součástí celého úseku lidských zdrojů. HR je širší pojem, který zahrnuje řízení a rozvoj lidí ve firmě. Pod náš úsek tedy spadá jak tradiční administrativa spojená se mzdami, pracovními smlouvami a podobně, tak také řízení kariéry a mobility, vzdělávání, nábor či práce s absolventy.
Jak vypadá spolupráce s ostatními odděleními?
S ostatními odděleními spolupracujeme velmi intenzivně. V oddělení řízení kariéry a mobility pracují HR konzultanti, kteří manažerům jednotlivých úseků banky pomáhají právě v oblasti řízení lidských zdrojů. Konzultanti a konzultantky pracují přímo na místě svých bankovních útvarů tak, aby byli snadno dosažitelní jak pro vedení, tak pro zaměstnance. Všem by měli být důvěryhodnými partnery a poradci v personálních a pracovních otázkách. Pole působnosti HR konzultanta je velmi široké. Mezi jeho hlavní úkoly patří mimo jiné včasné poskytování informací o službách a novinkách úseku lidský zdrojů, organizování kariérových výborů a vedení pravidelných pohovorů se všemi pracovníky naší banky.
Co plánuje HR oddělení Komerční banky do budoucna?
V současné době například pracujeme na širokém vzdělávacím programu pro vrcholový management, tedy asi pro 300 lidí. Tento vzdělávací program se zaměří především na takzvané soft skills. Při přípravě tohoto programu spolupracujeme s významnou mezinárodní agenturou, ale též se Société Générale. Kariéra v Komerční bance totiž neznamená pouze kariéru v České republice, ale může znamenat i rozvoj kariéry v rámci celé skupiny. To samozřejmě vyžaduje pečlivou přípravu.
Klára Ježková