Rozhovor s Pavlem Kaláškem, generálním ředitelem Logicy CMG CEE.
Před vaším nástupem na pozici generálního ředitele, prohlásil marketingový ředitel Petr Hampl, že vaším úkolem bude navázat na růst posledních let a dále tuto expanzi urychlit. Daří se vám to?
To je takové to obecné marketingové prohlášení, co se tiskne do novin. Já jsem sem přišel proto, abych z této firmy udělal společnost, jejíž jméno má na trhu zvuk. Aby si každý za jménem Logica CMG hned představil něco fajnového. Aby si řekl, to je firma, se kterou je radost dělat obchod. Když budu neskromný, chtěl bych dát firmě prestiž, kterou měla společnost Hewlett-Packard, když jsem ji opouštěl.
Jedním z důvodů, proč jsem uvažoval, že půjdu ke společnosti Logica, byla expanze do dalších zemí centrální a východní Evropy. V tomto směru je Logica deset let za svými konkurenty. Výsledky v tomto ohledu zatím nejsou takové, jak bych si býval přál.
Proč takové nejsou?
Existuje celá řada důvodů. Pokud vám firma nepatří, musíte vždycky hledat nějakou rozumnou rovnováhu mezi korporátní strategií a strategií regionální. Společnost Logica CMG nedávno akvírovala ve Francii velkou firmu Unilog. Expanze v západní Evropě, posílení přítomnosti vedle britského a holandského trhu, měla vyšší prioritu než náš region.
Takže podobně jako sídlíte v ulici Na okraji, jste trošku na okraji i v korporátní strategii?
Zdá se, že jsme byli i v tomto trošku na okraji. To je docela trefné pozorování.
Je to samozřejmě i otázka vnitřního marketingu. Je třeba přesvědčit vedení, že si zasloužíme, abychom z okraje vstoupili do centra dění. To vám ale zadarmo nikdo nedá.
Pracujete pro britskou společnost. Jak se Britové dívají na střední Evropu?
Britové se na nás dívají britsky.
Máte rád anglický humor?
Já mám rád jakýkoli dobrý humor a i v anglickém se najde řada dobrých věcí.
Logica je především konzultační společnost. Co si myslíte o Murphyho zákoně odborník je člověk, který přijel z jiného města?
Na téma konzultanti existují tisíce vtipů. Některé z nich jsou dokonce i dobré.
Tento je dobrý?
Ten je dobrý. Je to, myslím, naprosto přesné pozorování. Skrývá se v něm ale ještě něco jiného. Není špatně, že konzultant přijel z jiného města. Dobrý konzultant by měl typicky být ten, který přijel z jiného města. Má to svoji zlehčující nebo zesměšňující podobu, ale pohled jinýma očima je přesně to, proč jsou konzultanti potřební. A také proto se občas vyplatí, dávat jim za to hezké peníze. Jde o shození klapek, seskočení z kolejí, o jiný úhel pohledu.
K jinému úhlu pohledu. Ve vašem týmu působí Brit a Slovák maďarského původu. Jak je to znát při týmové práci?
Diverzita je vždycky dobrá. Ale první, co mě udeřilo do očí, když jsem přišel, byl fakt, že v managementu sedí jenom muži. Dnes už máme v managementu čtyři ženy.
Jak se díváte na pozitivní diskriminaci žen? Určitě jste do managementu ženy nebral jenom kvůli tomu, že jsou ženy.
Věděl jsem, že do managementu musím ženy najít. Týmu, který tvoří jen muži nebo ženy, chybí vnitřní dynamika. Ženská intuice je neuvěřitelná věc. Ale nejsem přítel regulativů.
Na odborném setkání „Proč to mají fotbalisté snazší než manažeři?“ (viz reportáže), jste mluvil o tom, jak je důležitá osobnost lídra. Co děláte pro to, abyste byl dobrým lídrem?
Zmínil jsem tam některé potřebné atributy. Zase tolik jich není. Podstatné je umět se rozhodnout rychle, ale před tím, než se rozhodnete, umět naslouchat. Největším nebezpečím je představa, že člověk sežral všechnu moudrost. V okamžiku, kdy šéf zjistí, že nepotřebuje zpětnou vazbu, že všechno ví, je možné chvíli letět, ale potom bude vertikálně padat. Člověk také musí umět v celé řadě rozhodnutí riskovat. Všechno, co je rizikové, přináší možnost zisku. Důležitá je samozřejmě i aktivní komunikace uvnitř firmy.
Jaké máte priority při výběru zaměstnanců?
Chci být u výběru některých klíčových pozic. To jsou třeba obchodníci. V prvé řadě je dobré, aby byl uchazeč chytřejší než já. Nebo alespoň, abych si řekl, že na to, na co ho beru, je lepší než já. Tím by to mělo začít.
Dvě další věci jsou ještě důležitější než to, že je nejchytřejší. Naprosto zásadní je ochota převzít zodpovědnost za to, co koná. Angličané na to mají skvělý termín accountability. Do češtiny to lze přeložit jako ochota skládat účty. Na dotyčném musíte vidět, že má chuť věci dělat, má dobré nápady, které bude chtít dotahovat do konce, a hlavu bude ochoten položit na druhou stranu vah. Potom je tu hodnotový systém, integrita člověka zejména. A každý samozřejmě musí být týmový hráč. Třeba obchodníci bývají velké individuality, ale dobří obchodníci k tomu všemu bývají ještě týmoví hráči. Odliší je to, jak jsou schopni orchestrovat týmy kolem sebe.
Mohl byste nějak srovnat vaše bývalé působiště Hewlett-Packard a Logicu? Co mají podobného?
To není korektní srovnávat, šlo by o subjektivní pohled. U HP jsem byl dvanáct let, z toho devět let ředitelem, tady jsem deset měsíců. Snažím se přinést ty věci, které měly úspěch. Budu upřímný, člověk celou řadu věcí neudělal tak, jak by si přál, a vždycky si říkal, kdybych měl příležitost udělat to ještě jednou. Logica je pro mě v těchto případech příležitostí. Navíc s pohledem jiných lidí. Tým vedení, který se tady skládá, je jeden z nejlepších, s jakým jsem kdy pracoval. Stále ale máme problém s tím, aby nám chytří lidé klepali na dveře. Ještě nemáme takovou reputaci, aby říkali, my s vámi chceme dělat. To bude ještě chvíli trvat.
Myslíte si, že jméno Logica ještě není v takovém povědomí? Třeba Hewlett-Packard zná skoro každý.
Jde i o pozici na trhu. Firma je nějak vnímána, má za sebou něco pozitivního, něco negativního. Cesta k tomu, aby vám dobří lidé začali klepat na dveře, je dlouhá. Já chci, aby na ty naše klepali ti nejlepší.
Vaše společnost je dodavatelem IT řešení. Obešel byste se bez počítače?
Já bych se bez počítače obešel. Je celá řada managerů, kteří nemají počítač u sebe na stole a jsou dobří.
Vy ho na stole máte.
Email zkracuje vzdálenosti, urychluje cykly, ale stává se neuvěřitelným nepřítelem. Zkratka cc, která se používá pro rozesílání emailových kopií, znamená carbon copy. Abyste v minulosti poslal někomu kopii, musel jste za originál zařadit průklepový papír. Potom jste za to dával tenké papíry a když jste do stroje vložil průklepáků pět, už se psalo špatně. Dnes jste schopen dát na cc tisíce lidí. Světem létá spousta dat, žádné informace.
Nicméně si myslím, že bych se bez počítače obešel. Když se s ním ale zachází inteligentně, nesmírně to zjednoduší život. Kvůli internetu a digitálním fotografiím mám počítač i doma. Internet je jako zdroj informací famózní médium, byla by hrozná škoda se ho vzdát. Digitální fotografie pro mě zase znamenala návrat k černobílé fotce.
Jste absolventem Matematicko-fyzikální fakulty. Baví Vás matematika?
Baví mě velmi. Matematika je dobrá věc, ta se nedá okecat. Je to buď dobře nebo špatně, nebo se prostě neví.
Pavel Kalášek vystudoval teorii kybernetiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK
v Praze. Po krátkém působení v Matematickém ústavu ČSAV pracoval
v ČKD Polovodiče. V roce 1993 přešel do společnosti Hewlett-Packard. Od roku 1995 zde působil na pozici generálního ředitele. V květnu 2002 se po spojení společností Compaq a Hewlett-Packard stal generálním ředitelem nově vzniklé firmy HP. Od letošního ledna je generálním ředitelem společnosti LogicaCMG pro střední a východní Evropu.
Štěpán Kačena