Rozhovor s Martinou Šmidochovou, personální ředitelkou Microsoft ČR a SR.
Termín našeho setkání jsme museli posunout kvůli vašemu konferenčnímu hovoru. Používáte tento způsob komunikace ve společnosti často?
To hodně souvisí s pracovní koncepcí společnosti Microsoft. Svého šéfa nemusíme nutně mít v zemi, ve které pracujeme. Například můj šéf – manažer pro střední a východní Evropu - sedí v Bruselu. Mým nepřímým šéfem, který pracuje v Praze, je potom generální ředitel Jiří Devát. Díky konferenčním hovorům můžeme mluvit s více lidmi najednou, třeba i skupinou 200 lidí, máme možnost pouštět si prezentace.
Proč by měl člověk chtít pracovat u společnosti Microsoft?
V minulosti jsem prošla hodně firmami jako poradce a měla jsem možnost vidět, jak se pracuje s lidmi. Náš pole působnosti – informační technologie – je oblastí, která jde velmi rychle dopředu. Na velkých změnách se podílejí lidé, ti přicházejí s nápady. Lidem, kteří u nás pracují, dáváme šanci realizovat jejich potenciál.
Které zaměstnanecké výhody jsou specifikem Microsoftu?
Příkladem může být třeba odměňování zaměstnanců. My odměňování bereme jako celkový balíček. Je to „deal“ mezi firmou a zaměstnancem. Není to jenom otázka zaměstnaneckých finančních výhod, platu, akcií, které zaměstnanec má. Patří tam i vzdělávání, rozvoj. Zaměstnanci mají možnosti odborného vzdělávání, ale zároveň se mohou rozvíjet i v takzvaných měkkých dovednostech.
Školení jsou ve všech firmách, ale my se je skutečně snažíme specifikovat pro potřeby lidí. Pořádáme například večerní univerzity. Na těchto akcích se podílejí samotní zaměstnanci. Ten, kdo má zajímavé informace, se o ně podělí s ostatními. Dotyčný, třeba produktový manažer, který na trh uvádí nový produkt, se rozvíjí tím, že prezentuje. Ostatní se dovědí něco nového. Důležité je i pracovní prostředí, možnost velké flexibility, práce z domova, zaměstnancům hradíme domácí internetové připojení.
Jak to s prácí z domova funguje? Zaměstnanec zkrátka ráno zavolá, že nepřijde do práce?
To je systémově ošetřeno. Evidujeme docházku, pro práci z domova, musí mít člověk schválení svého manažera, případně HR oddělení.
Na vašich internetových stránkách je nabídka aktuálně volných míst. Volné pozice v marketingu a personalistice nejsou, zatímco nabízíte místa technická a obchodní. Je to nějaký obecný trend?
Technické pozice patří k pozicím, na které se obtížněji hledají kandidáti. Často jsou napůl technické a napůl obchodní. Na trhu je málo lidí, kteří jsou technicky zdatní a navíc dokáží prodávat. Na tyto pozice trvá výběr déle.
Výběr vašich zaměstnanců provádí společnost Quorum sídlící v Londýně. Proč?
To je anglická firma, ale její zástupci pracují i v Praze. Jde o model outsourcingu, který naše firma zavedla v celé Evropě.
Jak je to ve Spojených státech?
Tam outsourcing nemají. Musím říci, že co se týče HR procesů, jsou krok za námi. Spousta věcí tam probíhá úplně jinak a některé trendy tam teprve dorážejí. Například flexibilní systém zaměstnaneckých výhod. Způsob benefitů nám schvalují v korporaci a tento systém ještě neznají. Od července 2006 to ale vypadá, že se touto cestou vydá celá společnost Microsoft.
Na celém světě má Microsoft 44 000 zaměstnanců. Kolik jich je v ČR?
Microsoft ČR a SR má kolem 250 zaměstnanců.
Vy jste vystudovala sociologii a demografii. Jak své vzdělání využíváte ve své práci?
Pokračuji v doktorském studiu sociologie se zaměřením na interní komunikaci. Tou se zabývám i ve firmě, protože tato oblast spadá pod oddělení HR. Sociologie je věda zabývající se skupinami lidí, a já pracuji jak s jednotlivci, tak se skupinami (odděleními) každý den. Každé oddělení je jiné, souvisí to s lidmi, kteří v něm pracují.
Které vzdělání je mezi personalisty nejčastější?
Nikdy jsem si žádnou statistiku nedělala, ale časté je třeba vzdělání ekonomické. Znám ale i personalisty, kteří jsou elektroinženýry, lékaři. Tím nechci říct, že by personalistiku mohl dělat každý. K personalistice musí mít člověk vztah. Personalista je mezi dvěma mlýny – firmou a zaměstnanci. Zaměstnanci je vnímán jako jakýsi odborář, který je má chránit, zároveň ale musí přinášet přidanou hodnotu firmě. Pro mě osobně je důležité, aby se lidé cítili ve firmě spokojení a dostatečně motivováni k nejlepším výkonům. Tato cesta není nejjednodušší, neboť člověk není „prototyp“, jsme různí. Co je pro někoho zajímavé, pro druhého může být běžné.
Přednášíte na Masarykově ústavu vyšších studií při ČVUT. O čem mluvíte na přednáškách?
Přednáším v bloku pro MBA studenty, který se věnuje personalistice. Tématem je nábor a výběr zaměstnanců a personální controlling – měřítka, která personalista používá. Věnujeme se také motivaci zaměstnanců.
Jste manažerka na vysoké pozici. Jak se díváte na pozitivní diskriminaci?
Zrovna dnes jsme na HR obědě pro zaměstnance probírali téma „diversity“. Zaměstnanci hledali ve skupinách aspekty toho, čím se liší navzájem. Microsoft se snaží zaměstnávat různé lidí, nejen v souvislosti s pohlavím. Odlišnosti vnímáme v odlišném pracovním stylu, návycích atd. Nicméně velmi rádi bychom uvítali více žen. To souvisí s tím, že jsou schopné přinést do firmy nové pohledy – žena a muž mají na různé věci rozdílný náhled.
Velký nedostatek žen máme třeba na technických pozicích. V oddělení služeb například na pozicích konzultantů vůbec ženy nejsou. Rozhodně se ale nerozhodneme ze dvou kandidátů pro ženu jen proto, že je žena. Snažíme se spíše oslovit trh a ukázat případným kandidátkám, že v Microsoftu mohou pracovat, že tu jsou podmínky nastavené pro maminky.
Kolik procent žen v Microsoftu pracuje?
V Microsoftu ČR a SR je to 29 %.
Jak je to s počty v USA nebo v západní v Evropě?
V USA jsou nižší, protože v Evropě máme obchodně zaměřenou pobočku. V Americe je velké vývojářské centrum a tam pracují hlavně muži.
Setkala jste se někdy s despektem ze strany kolegů manažerů?
V Microsoftu osobně ne.
Bill Gates hovoří o digitálním desetiletí, kdy se počítač stane centrem domácností. Nebojíte se trochu počítačů? Nedopadne to jako v Čapkově R.U.R.?
K počítači mám kladný vztah, ale vždycky jej budu brát jako nástroj. Pomůže poslat email, připravit tabulky, prezentaci, usnadňuje komunikace. Na druhou stranu budu vždy preferovat osobní kontakt s člověkem. Počítače mohou pomoci i v domácnosti a já pak můžu svůj čas věnovat dítěti, rodině, cestování a jiným věcem.
Pracovala jste někdy na Macintoshi?
Ne, nepracovala (smích).
Martina Šmidochová vystudovala sociologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Na Přírodovědecké fakultě se věnovala demografii. Nyní pokračuje v doktorském studiu sociologie se zaměřením na interní komunikaci a přednáší na Masarykově ústavu vyšších studií při ČVUT. Ve společnosti Microsoft řídí lidské zdroje od února 2002. Před tím byla manažerkou projektu v oblasti řízení lidských zdrojů u PricewaterhouseCoopers. Je vdaná, má syna Filipa.
Štěpán Kačena