Lidé ze společnosti T-Mobile se snaží poskytovat svým zákazníkům co možná ten nejlepší servis a jsou si dobře vědomi, že takový úkol lze splnit jen se skvěle fungujícím týmem. Svou zásluhu na tvorbě dobře fungujícího týmu má nepochybně odbor lidských zdrojů. Oslovila jsem paní Mgr. Barboru Stejskalovou výkonnou ředitelkou lidských zdrojů ve společnosti T-Mobile a.s., aby mi prozradila, co jí do společnosti T- Mobile přivedlo, s jakými cíli do společnosti vstupovala, co obnáší její pozice, zda považuje produktivitu práce v Česku za srovnatelnou se západními zeměmi, co dělají pro zaměstnance v rámci udržení jejich psychického a fyzického zdraví a na další s personalistikou spojené otázky.
Být v každodenním kontaktu s lidmi a řešit řadu neodkladných záležitostí je jistě psychicky i fyzicky vyčerpávající. Co vás do oblasti personalistiky přivedlo? Co vás na práci personální ředitelky společnosti T - Mobile nejvíce baví? A kterou z povinností vyplývajících z pracovního zařazení považujete za nejnáročnější?
Do personalistiky mne asi zavál osud. Studovala jsem pedagogiku, ale učit na základní škole jsem nikdy nezačala. Pracovala jsem v prodeji s lidmi a v rámci vlastního podnikání. Jednou, když jsem viděla inzerát na pozici HR manažera a prošla veškeré požadavky na tehdy regionální pozici, bylo tam víceméně vše, co jsem do té doby již v určité formě dělala. A zároveň pozice nabízela i zajímavý prostor pro můj další rozvoj. Tak jsem na inzerát odepsala. V T-Mobile jsem měla možnost pracovat ve dvou zemích a přitom být velmi blízko naší mezinárodní centrále. Byla to opravdu různorodá zkušenost. Jinak jsem ráda, že mám možnost věci posouvat dále, pracovat s nejnovějšími trendy nebo je i nastavovat. V oblasti personalistiky jsou vždy velmi obtížná ta rozhodnutí, která se týkají propouštění nebo jakákoliv další, která zaměstnancům něco ubírají či se mění z jejich pohledu k horšímu.
Předpokládám, že efektivně řídit oddělení a starat se o zajištění chodu společnosti po personální stránce je podstatou vaší profese. Jak se vám daří přesvědčit okolí, že určité změny jsou potřebné a přínosné a vedou ke zkvalitnění a zefektivnění práce?
Ano, dá se říci, že je to podstata mé pozice. Co se týče změn, velmi záleží na tom, co má být předmětem změny. Existují změny, které jsou všeobecně velmi kladně přijímané, pak přesvědčování není nutné, stačí souhlas vedení firmy. Změny, které se jakkoliv dotknou zaměstnanců či jednotlivce negativně, se nedělají lehce nikomu, ani mně. Jsem ráda, když se podaří změny aplikovat tak, že je zaměstnanci akceptují přirozeně. V realizaci různých typů změn jsem se hodně naučila, nejvíce ze všeho však trpělivosti.
Domnívám se, že žádný jedinec by neměl usnout na vavřínech, ale naopak by se měl snažit vyhledávat příležitosti ke svému osobnímu a profesnímu růstu. Vaše životní dráha je tomu dobrým příkladem. Tedy se nemohu nezeptat. Existuje ještě nějaká další profese, kterou byste si chtěla v životě vyzkoušet? Případně z jakého důvodu?
Před pár lety jsem vážně přemýšlela, zda chci setrvat u personalistiky nebo dělat ještě něco jiného, třeba vrátit se zpět k prodeji. Prozatím však chci zůstat u HR, ve kterém se mi spojuje několik oblastí, které mne baví. Co bych si chtěla jednou zkusit, je vlastní podnikání.
Ještě nedávno bylo běžným standardem nastoupit po ukončení školy do práce a po zapracování téměř rutinně pracovat. Domnívám se, že dnes již tak lidé neuvažují. Moderní člověk, a to nejen ten mladý si plně uvědomuje, že součástí jeho profese je proces neustálého vzdělávání. Máte nastaven program profesního vzdělávání ve vaší společnosti?
Ve společnosti T-Mobile mají zaměstnanci možnost se rozvíjet jak ve svých dovednostech, tak si rozšiřovat své znalosti. Každý zaměstnanec má svůj rozvojový plán, se kterým pracuje v průběhu celého roku a kde má zaznamenány rozvojové aktivity a vzdělávací akce, kterými prochází. Zaměstnanci si společně s nadřízenými vybírají z interních i externích aktivit podle potřeby. V současné době klademe důraz na rozvoj formou networkingu a knowledge managementu prostřednictvím interní platformy, kde zaměstnanci sdílí technické know-how.
V poslední době se slovem „krize“ stále častěji spojuje slovo „produktivita práce“. Na některých místech stále převládá mínění, že produktivita práce v bývalých východních zemích, tedy i v České republice je stále ještě pod úrovní produktivity práce v zemích na západ od nás. Ztotožňuje se s tímto názorem nebo je váš pohled na dané téma odlišný?
Pokud se díváme na čistě finanční ukazatele, je možné, že produktivita práce u nás je v porovnání se zeměmi západní Evropy nižší – není však možné se na to dívat plošně. Jsou určitá odvětví, obory, společnosti, profese a každopádně pracovníci, kteří mají produktivitu práce vyšší a nižší. Pokud bychom se podívali například na oblast vědy a výzkumu, může naše malá země působit jako outsider. Nicméně v porovnání s ostatními zeměmi máme právě v této oblasti řadu cenných trofejí.
Důležité je, že v řadě profesí nelze produktivitu měřit přesně, v některých téměř vůbec – a to platí pro nás i pro ostatní země. Firmy se snaží zvyšovat produktivitu práce dlouhodobě, zefektivňovat procesy, řídit výkon zaměstnanců a dosahovat tím firemních cílů a ukazatelů – zde mají největší roli manažeři. Svou roli plní i HR, které pomáhá nastavit pravidla, zastřešuje procesy a pomáhá manažerům v jejich práci.
Ostatní země komentovat nemohu, nicméně se domnívám, že pokud je rozdíl mezi ČR a ostatními západními zeměmi, není tento rozdíl velký. Lidé, s kterými se setkávám u nás ve společnosti, mají energii, chuť a cílevědomost pracovat kvalitně a efektivně.
Benefity jsou dnes součástí odměňování ve většině společností. Předpokládám, že s tímto vědomím jste v nedávné době zorganizovali „Den zdraví zaměřený na rovnováhu pracovního a osobního života.“ Můžete čtenářům prozradit. S jakým ohlasem se tato akce setkala? Co bylo jejím hlavním cílem? A plánujete do budoucna podobnou akci zopakovat?
Dny zdraví, které pořádáme, nevnímám jako klasický benefit. Spíše se snažíme, aby se kolegové zamýšleli nad tím, že v dnešní uspěchané době obohacené o velkou dávku stresu je jejich zdraví a duševní pohoda tím nejcennějším, co mají. Celkově je tento program vnímán velmi pozitivně a jeho hlavním cílem je podpora zdraví a propojení soukromého a pracovního života. Konkrétně na této akci byla k dispozici péče odborníků z řad lékařů, jako je např. praktický lékař, dermatolog, rehabilitační pracovníci, ale i představení relaxačních technik, lokálních mateřských center, fitness studií, cestovních agentur, odborné literatury, pomocníků v péči o domácnost a rodinu …. Tyto nebo obdobně zaměřené akce do budoucna plánujeme nejen organizovat, ale i dále rozvíjet.
V zemích na západ od nás je práce z domova poměrně rozšířeným trendem. V poslední době se tento trend začíná prosazovat i v České republice. Nabízíte svým zaměstnancům možnost pracovat z domova? Pokud ano. Máte stanovené nějaké podmínky, které musí dotyčný zaměstnanec splňovat?
TMCZ možnost pracovat částečně z domova svým zaměstnancům nabízí. Pracovat z domova lze tam, kde to povaha práce jednoznačně umožňuje a neovlivňuje to práci organizační jednotky, do které je zaměstnanec zařazen.
Je veřejným tajemstvím, že muži získávají své postavení ve firmě jednodušeji. Nechci být zaujatá, ale stále se domnívám, že žena je společností vnímána především jako matka a v souvislosti s tím, je jí přisuzována veškerá péče o dítě. Osobně si myslím, že v podnikání je prospěšný názor a představa o fungování společnosti z pohledu obou pohlaví. Považuje možnost konfrontace obou pohledů za přínos pro společnost? Mají ženy ve společnosti T -Mobile stejné příležitosti k osobnímu rozvoji jako muži?
V naší společnosti rozhodně neděláme rozdíl v osobním rozvoji žen a mužů. Možnosti se rozvíjet mají všichni zaměstnanci podle potřeby a jejich schopností.
Profil
Barbora Stejskalová (1971)
- po studiu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, absolvovala tříleté studium na Nottingham Trent University zakončené získáním titul MBA (Master of Business Administration)
- hovoří anglicky a rusky
- ve volném čase se ráda věnuje sportům, a to lyžování, cyklistice, turistice a golfu, které jí pomáhají dobíjet potřebnou energii a dávají sílu k řešení méně či více náročných úkolů
- i přes velkou pracovní zaneprázdněnost nezapomíná na svého velkého koníčka, tedy na zahradu, kde relaxuje, jednak prací, ale také i odpočinkem
Pro HR server Jaroslava Fuksová