Se spolumajitelkou firmy Botanicus Danou Hradeckou hovořila Zuzana Čempelová o tom, jak je obtížné vybudovat prosperující společnost na zelené louce, jak vybrat vhodné zaměstnance a spolupracovníky, kteří budou ctít filosofii firmy a maximálně přispívat k naplnění k jejích plánů.
S manželem Janem jste oba vystudovali Vysokou školu zemědělskou v Praze. Vypadá to, že váš směr byl od počátku jasný. Kdy poprvé jste si uvědomila, že chcete svůj život zasvětit přírodě?
Skoro svůj celý život jsem prožila na vesnici, takže můj vztah k přírodě byl odmalička formován nejen touto skutečností, ale i prací na zahradě mých rodičů.
Po škole jste nastoupila do zahradnického podniku. Ale záhy, v roce 1991 jste odjela na zkušenou do zahraničí do soukromé botanické zahrady v Cambridge. Co vám tento pobyt z pohledu vašeho budoucího podnikání dal?
Nejdůležitější věcí, kterou jsem si během pobytu v zahraničí uvědomila, bylo získání pocitu samostatnosti a určité úrovně sebevědomí.
V Cambridge jste se setkala s Dr. Malcolmem Robertem Stuartem, vynikajícím mikrobiologem, botanikem a autorem knihy "Herbs and herbalism", který byl vedoucím celého výzkumného projektu. V čem vás ovlivnil a jak vznikla myšlenka na váš společný projekt pod názvem Botanicus?
Dr. Stuart nám oběma samozřejmě velikou měrou pomohl v počátcích firmy. Celý projekt Botanicus je od začátku práce nás tří a našich spolupracovníků. Z jeho zkušeností jsme čerpali celou dobu naší vzájemné spolupráce, která byla ukončená zhruba před třemi lety, kdy se doktor Stuart vrátil zpět do Británie, kde se nadále věnuje výzkumné činnosti.
Po návratu do Čech jste se s manželem vrhli do rekonstrukce statku, který vám byl navrácen v rekonstrukci, a převzatou zemědělskou půdu jste přeměnili na půdu vhodnou pro ekologické zemědělství. Firma Botanicus vznikla 24. dubna 1992. Mohla byste Botanicus krátce představit?
Od počátku fungování firmy usilujeme o spojení tří základních principů: ekologického pěstování kvalitních surovin, následné zpracování a prodej vlastních výrobků.
Díky tomu můžeme svým zákazníkům zajistit vysokou kvalitu produktů. Rostliny jsou pěstovány v ekologických zahradách, které mají nejen charakter produkčních ploch, ale také vzdělávací a odpočinkovou funkci. Produkce firmy Botanicus je výhradně ekologická, proto zde při pěstování rostlin nelze používat průmyslová hnojiva, chemické postřiky a stimulátory. Své úsilí firma zaměřuje nejen na kvalitu, ale i originální, nápaditý, vkusný a praktický design. Při pečlivém ručním zpracování a výrobě produktů Botanicus jsou kombinovány zkušenosti předků s využitím nových přístupů i nejnovějších technologií se zaměřením na standardy bezpečnosti a kvality. Výrobky se prodávají výhradně v obchodech Botanicus, a to nejen v Čechách, ale i v zahraničí.
Byl to zpočátku rodinný podnik. Začínali jste opravdu úplně sami nebo jste měli zaměstnance, kteří vám v realizaci snu pomáhali? Jsou s vámi do dnes?
Začínali jsme sami a minimálně první rok jsme byli sami sobě samotnými zaměstnanci, postupně samozřejmě docházelo k rozšiřování realizačního týmu, ze začátku především lidí z obce Ostré. V dnešní době se samozřejmě, bez našich zaměstnanců neobejdeme a jsou nyní jednou z nejdůležitějších částí firmy.
Dnes má Botanicus absolutní kontrolu nad kvalitou pěstování bylin, zpracováním i prodejem. Vše tvoří jeden uzavřený řetězec. Je ovšem třeba, aby všichni, kteří do tohoto řetězce vstupují, sdíleli vaši filozofii. Daří se vám to, a jak jste toho dosáhli?
Myslím si, že většina našich zaměstnanců si je vědoma, do jaké firmy nastupuje a samozřejmě, každý podle svých možností přispívá k tomu, aby firma fungovala tak, jak má. Tudíž každý na svém stupni tvoří součást tohoto řetězce.
Jak ve firmě Botanicus probíhá výběr nového zaměstnance? Dáte spíše na šestý smysl nebo využíváte některé metody moderní personalistiky?
V tomto případě spoléhám na šestý smysl, než na cokoliv jiného.
Jak vypadá proces zaškolení a adaptace nového člověka? Případně nabízíte svým zaměstnancům v průběhu jejich působení u vás nějaké další vzdělávání? Pro vás osobně byla důležitým momentem stáž v Anglii, snažíte se umožnit podobnou zkušenost také jim?
Zaškolení a ostatní záležitosti probíhají u nás asi jako v jiných firmách. Zaškolení a školení se týká především bezpečnosti práce a podobných záležitostí. V rozšiřování vzdělání samozřejmě svým zaměstnancům vycházíme vstříc. Jednou týdně probíhá výuka angličtiny.
Botanicus se zapojuje také do procesu vzdělávání. Umožňuje studentům se zahradnickou specializací absolvování praxe, při které se praktikanti seznamují s mnohotvárnou činností firmy a během relativně krátké doby prakticky poznají celou řadu zahradnických činností. Je možná také exkurze škol u vás. Jaký přínos má tato spolupráce pro vás? Je to způsob jak oslovit a získat nové zajímavé posily vašeho týmu?
Každoročně u nás absolvují exkurzi studenti středních a vysokých škol zaměřených na zahradnictví a zemědělství. Tato spolupráce je několikaletá. Přímý přínos jsem zatím nezaznamenala, ale co není, může být.
Kolik máte v současné době zaměstnanců? Jak je v tomto počtu motivujete k tomu, aby pracovali maximálně efektivně, byli iniciativní a nebrali tedy svou práci pouze jako práci?
V současné době máme zhruba 100 zaměstnanců. Myslím, že problémy s motivací máme asi jako mnoho jiných firem, používáme standardní metody práce a řízení. Trošku odlišné od ostatních firem je, že práce u nás je poměrně různorodá, a proto musí být zaměstnanci více flexibilní.
Nabízíte firmám poměrně zajímavé benefity pro jejich zaměstnance. Mohou těchto benefitů využívat také vaši vlastní lidé?
Samozřejmě, pro naše zaměstnance máme spoustu výhod, ať už týkajících se našich produktů nebo vstupu do Historické vesnice a Bylinných zahrad. To platí i pro rodinné příslušníky.
Máte ve firmě nastaven systém hodnocení zaměstnanců?
Hodnocení zaměstnanců je nastavené podle kvality odvedené práce a také podle obtížnosti dané pozice.
Jak se vám jako ženě podařilo skloubit Botanicus a rodinu? Jakou radu byste v tomto směru dala ostatním ženám, manažerkám, majitelkám firem, které chtějí uspět ve své práci a zároveň se věnovat rodině?
Důležité je mít dobré rodinné zázemí a „babičky“ na hlídání.
Je Botanicus genderově vyvážen, máte ve stejném počtu zastoupeny muže a ženy? Udržujete se ženami, které odchází na mateřskou dovolenou kontakt? Mají možnost pracovat na zkrácený úvazek?
V našem pracovním kolektivu vysoce převládají ženy, z toho vychází i nutnost udržování s nimi i v období mateřských dovolených. Většina z nich pokračuje u nás i po jejím ukončení.
V roce 2002 byly otevřeny ve spolupráci s tchajwanskými partnery první obchody na Tchaj-wanu, v Japonsku a Singapuru. V roce 2007 jste vstoupili na ruský trh a otevřeli pět obchodů, včetně jednoho v Moskvě. V roce 2009 jste otevřeli obchody v Číně ve městě Hangzhou a v Shanghai a v Rakousku ve Vídni. Do zahraničí se rozšiřujete výhradně formou frančízy? Jak vybíráte partnery? Jak zajišťujete to, aby byl Botanicus jako značka, filozofie zachován, ať je provozován v různých koutech světa?
Zahraniční partnery, kteří naše výrobky prodávají, vybíráme velmi pečlivě. Chceme, aby náš přístup ke kosmetice a obecně „hodnoty Botanicus“ byly maximálně zachované. Na druhou stranu je třeba říci, že každý trh má svá specifika.
Ing. Dana Hradecká (1967) vystudovala Vysokou školu zemědělskou v Praze. V roce 1992 po roční stáži u Dr. Malcolma Roberta Stuarta v Cambridge zakládá společně s manželem Janem a Dr. Stuartem firmu Botanicus. Nyní patří Botanicus mezi přední české výrobce a zpracovatele bioproduktů a kosmetiky.
Pro HR server Zuzana Čempelová