Český král čokolády pan František Hlava v rozhovoru Zuzany Čempelové zavzpomínal na dobu, kdy s výrobou čokolády začínal. A také prozradil, jestli je český národ pivařů národem čokolády a jaké to je, řídit rodinnou firmu.
1. Čemu jste se věnoval, než jste svůj život spojil s čokoládou? Bylo vám vaše předešlé působení dobrou průpravou?
Původně jsem pracoval ve stavebnictví. Poté 16 let na obchodní akademii v Jihlavě. Průpravou bylo zejména v oblasti komunikace.
2. Proč jste se rozhodl založit firmu, která se specializuje na výrobu čokolády? Jde o rodinnou tradici?
Výrobou čokoládových specialit se společně s rodinou zabýváme od roku 1998. V letech 1994-1998 jsme vlastnili 2 cukrárny v centru města Jihlavy s vlastní výrobnou. Jelikož jsem byl častým návštěvníkem řady potravinářských veletrhů, uvědomil jsem si, že v České Republice není nikdo, kdo by se zabýval výrobou čokoládových bonbónů. Samozřejmě vyjma velkých společnostní jako dnešní NESTLÉ apod. Pro začátek jsme zakoupili jeden temperovací stroj, který nám umožnil výrobu tehdy velmi jednoduchých produktů, jejichž prodejnost jsme měli možnost odzkoušet na již zmiňovaných provozovnách. Během jednoho roku prodeje se nám ověřil zájem ze strany klientů. Začali jsme se o tuto problematiku blíže zajímat. Během prvních dvou let se nám podařilo začít spolupracovat s panem Ing. Bělíkem, který se ve své době vyučil mistrem dezertářem. Ve 30. letech se učební obor (dezertářství) zabýval vymýšlením a následně výrobou čokoládových bonbonů. Pan Ing. Bělík vyučil tomuto umu mého syna, který je v dnešní době mistrem výroby.
3. Myslíte, že jsou Češi kromě piva také milovníky čokolády? Co speciálního jste pro české labužníky připravili, abyste uspěli v české i zahraniční konkurenci?
Ve srovnání s jinými státy v Evropě, jsme průměrnými konzumenty. V posledních letech roste zájem o čokoládové výrobky díky zvyšování kvality výrobků a informování veřejnosti o prospěšnosti čokolády na lidský organismus.
Při výrobě dbáme na perfektní vzhled a rozmanitost nejen tvarů, druhů, ale i barev „neboť i oko se chce potěšit“. Vzhledem ke skutečnosti, že nejvíce žádány jsou právě nejobtížnější a nejrozmanitější druhy, je celý systém výroby zaměřen na velice důslednou a precizní práci. To vše díky našim vysoce kvalifikovaným pracovníkům, kteří se tomuto oboru vyučili u starých českých mistrů dezertářů a neustále se v tomto odvětví vzdělávají a rozšiřují své vědomosti.
4. Vaše společnost KAMILA CHOCOLATES, s.r.o. oslavila v létě rok existence. A již jste stihli získat ocenění, Živnostník roku 2009 v kraji Vysočina. Čemu tento úspěch připisujete?
KAMILA CHOCOLATES, s.r.o. existuje opravdu jeden rok, tomu ovšem předcházel čtrnáctiletý vývoj, kdy jsem jako osoba SVČ podnikal v oblasti výroby čokoládových specialit.
5. Když si vzpomenete na své začátky, co pro vás bylo nejtěžší? A jaké tři rady byste v tomto směru dal začínajícím podnikatelům?
Nejtěžší bylo získání obchodníků na naši stranu a v našem oboru i každý příchod léta.
Celosvětově prodej čokolád v tomto období klesá, tím i výroba se utlumuje a musíme stále pracovat na různých variantách výroby a prodeje výrobků.
Kdo tvrdí, že podniká pro radost a vlastní uspokojení a ne jenom pro peníze, toho beru s rezervou. Vždyť živnostník je slovo odvozené od slova živnost, tudíž vydělávat peníze.
Ovšem vidina brzkého zbohatnutí není rovněž na místě.
A jaké rady bych dal? Nepřeúvěrovat firmu, neustále přemýšlet nad tím, jak firmu posouvat vpřed a nezapomínat ani na možná rizika. A nejdůležitější je obklopit se zodpovědnými lidmi a nemyslet si, že vše mohu stihnout sám.
6. Vaše firma je částečně rodinná. Mnoho lidí má, pokud jde o spolupráci s rodinnými příslušníky, špatné zkušenosti. Jaké výhody, případně nevýhody v tomto uspořádání spatřujete vy?
Dávám v tomto směru všem rodinným příslušníkům volnost. Mají zde možnost pracovat a seberealizovat se. Předkládají samozřejmě své návrhy a v případě nespokojenosti vznesou kritiku. Mým úkolem je skloubit názory všech rodinných příslušníků a tím zajistit chod firmy.
7. V tuto chvíli jste spíše co do počtu zaměstnanců menší firmou. Kolik přesně zaměstnáváte lidí? A procházejí nějakým speciálním výběrem, aby jste si byl jist, že jsou pro vaši firmu ti praví?
Naši firmu tvoří 11 zaměstnanců. Sami si tyto lidi vybíráme, aby co nejlépe splňovali naše představy. Nejde jen o znalosti a zkušenosti, ale také o přístup k práci a ostatním ve firmě. A následně si je sami vyučíme.
Dále ve firmě pracuje dcera, Ing. Kamila Ščepková ve funkci obchodní ředitelky. Syn Martin působí jako mistr výroby a manželka Hana vede sekci kompletování a balení výrobků. A na mne zbývá to nejmenší, vše řídit. Celkem tedy 15 osob.
8. Jaká je vaše firemní filozofie a jak se vám daří ji přenášet na své zaměstnance?
Když dva dělají totéž, není to totéž. Jdeme vlastní cestou, nekopírujeme konkurenci, používáme stále kvalitní suroviny a tím se odlišujeme od ostatních. V neposlední řadě i příznivější cenou. Prozatím se daří tuto filozofii přenášet na zaměstnance. Nejlepším důkazem je, jak firma funguje.
9. Jak ve vaší firmě řešíte adaptaci nově přijímaných zaměstnanců?
U nás vše stojí na osobním přístupu. Hodně se novým lidem věnujeme. Následně jim poskytneme důvěru a patřičnou volnost. Chceme, aby pochopili, že pracují v rodinné firmě, ne v běžné fabrice. Určitě budou chodit do práce také proto, aby vydělali peníze, ale chceme, aby je to zároveň bavilo.
10. Jak své zaměstnance motivujete? Máte pro ně připraveny nějaké speciální benefity?
Snažíme se motivovat jak po stránce finančního ohodnocení. Tedy čím lépe pracují, tím více si mohou vydělat. Tak rovněž pestrou a různorodou pracovní náplní.
11. Jaké znalosti a dovednosti u svých zaměstnanců cítíte jako důležité? Jak je rozvíjíte?
Zručnost při práci, nápaditost, degustační schopnost pro posouzení kvality výrobků. Vzhledem ke skutečnosti, že vyrábíme standardně 60 druhů čokoládových bonbónů, umíme jich mnohonásobně více, s tím je spojena i obsluha různých strojů na usnadnění ruční výroby. Syn Martin je postupně seznamuje s novými technologiemi, které se učil 10 let od věhlasného mistra Ing Bielika.
12. Prozradíte nám něco z vašich plánů do budoucna?
Jeden z plánů je rozšířit nabídku pro maloobchodní trh. V současné době 80% naší produkce je zakázková výroba pro živnostníky, firmy i nadnárodní společnosti a 20% zmíněné maloobchody. Tento poměr nyní plánujeme upravit v poměru 50% na 50%.
Pro tento záměr jsme zakoupili výkonnější strojní vybavení, kde budeme schopni uspokojit obchodníky nejenom stále vysokou kvalitou, nýbrž i kvantita pro nás bude samozřejmostí, při výrobě oblíbených Truffles v několika příchutích. Tím pádem za velice příznivé ceny.
František Hlava
Začínal ve stavebnictví, poté 16 let působil na obchodní akademii v Jihlavě. Před 15 ti lety se mu stala osudem čokoláda. Před rokem založil rodinnou firmu KAMILA CHOCOLATES, s.r.o. Spolu se synem, dcerou, manželkou a dnes již dalšími zaměstnanci vyrábí čokoládové speciality dle starých českých receptur z roku 1930. Jejich snahou je oprášit v dnešní době již zapomenutou slávu starých mistrů dezertářů.
Pro HR server Zuzana Čempelová