Daří se vám také poměrně úspěšně pronikat na zahraniční trhy. V loňském roce, jste se umístili v soutěži Exportér roku 2008 v kategorii Střední exportéři na 5. místě a v kategorii Moravskoslezský kraj - Cena UniCredit Bank za nárůst exportu 2006-2007 na 2. místě. Dnes působíte např. Polsku, Rusku, Bělorusku, Číně, Estonsku, Pákistánu.
Jaká byla vaše strategie? Byla v zahraničí jiná než doma?
Naše strategie je veskrze stejná a jednoduchá. Nabídnout zákazníkovi řešení jeho problému a toto řešení dodat v co nejkratším termínu, v 100% kvalitě a pokud možno levně. K tomu nabízíme ještě i doplňkové služby, jako je záruční nebo pozáruční servis, servisní prohlídky a další. Z tohoto pohledu je jedno, zdali působíte na zahraničním nebo domácím trhu, základní potřeby a požadavky zákazníků jsou stejné. Důležité je být zákazníkům co nejblíže. V naší republice to není problém, protože jsme schopni přijet na jednání během několika hodin, ale v zahraničí je to jiné. Zejména velké země jako je např. Rusko se rozkládají na obrovské ploše a možnost osobního jednání je značně ztížena. Pokud tedy chceme reagovat rychle, musíme být přítomni takříkajíc na místě. Z tohoto důvodu máme v těchto zemích svá obchodní zastoupení. Pokud bychom zvažovali oblasti, do kterých pronikáme, tak i tady je naše cesta shodná jak pro domácí tak pro zahraniční trh. Pronikáme stále více do oblasti jaderné energetiky či petrochemického průmyslu. Dodáváme produkty s vyšší přidanou hodnotou a ve stále větších dimenzích.
Jak jste se vypořádali s multikulturními rozdíly? Komplikovaly vám v něčem práci nebo je postupná globalizace stírá?
Globalizace jako taková má své pozitivní i méně příznivé stránky. Tou pozitivní je tlak na potřebu domluvit se a komunikačním jazykem číslo jedna je angličtina. Tou se domluvíte prakticky všude. To kladlo a klade samozřejmě důraz i na naše pracovníky, aby se jazykově vzdělávali, a v naší společnosti do jazykové výuky investujeme nemalé prostředky. Na druhou stranu vnímám globalizaci nejen jako prolínání kultur, ale především jako sdílení informací. Díky internetu jste schopni být v kontaktu prakticky s kterýmkoliv obchodním partnerem na naší planetě a to samozřejmě klade větší nároky v rámci konkurenčního boje. Dnes není absolutně žádný problém nakoupit nějakou komoditu u nás, v Americe, Rusku nebo Brazílii. Je to otázka času na přepravu a ceny. A také kvalitu samozřejmě. Takže z hlediska konkurence je naše pozice složitější, stejně jako u všech ostatních firem, na druhou stranu otevírá možnosti pronikat na další trhy.
Jsou ale jiné náležitosti, kterých se globalizace dotkla méně. Mluvím především o specifikách jednotlivých kultur a kulturních zvyků, které si jednotlivé národy tvořily tisíce let a které globální svět hned tak nezmění. Kupříkladu obchodní jednání s partnery z Ruska se nese v jiném duchu než jednání s čínskými partnery. Prostě člověk musí ctít pravidla, která si daná kultura vytvářela tisíce let svého vývoje a jejichž porušování by mohlo mít fatální důsledky pro uzavření obchodu. Na druhou stranu se mnohdy velmi rád podívám do cizokrajných zemí, poznám jiné zvyky, lidi a pravidla a o to raději se pak vracím domů a vážím si toho, co máme tady.
Spoléhali jste sami na sebe nebo jste využili nějaké podpory, podpůrného programu ať už z „českých nebo evropských peněz“?
Vždy jsme byli hrdi na to, že si sami dokážeme vydělat na vlastní rozvoj a expanzi. Doposud jsme žádné prostředky z nejrůznějších fondů nečerpali a i tuto skutečnost vnímám jako potvrzení toho, že společnost ARMATURY Group a.s. je stabilní a silnou společností. V letošním roce jsme poprvé podali žádost o podporu z fondů EU. Reagovali jsme na výzvu „Školení je šance“. O tuto podporu jsme požádali proto, že stále více pronikáme do oblasti jaderné energetiky a abychom mohli splnit veškeré požadavky na naše produkty, musíme mít vyškolené odborníky. Vzdělávání tak hodláme zaměřit na skokovou změnu v oblasti znalostí a dovedností našich zaměstnanců. Hodláme zvýšit odbornost našich lidí na poli nedestruktivního zkoušení, využívání moderních konstrukčních softwarů, řízení výkonnosti jak týmů, tak jednotlivců a v neposlední řadě i jazykových znalostí. V plánu máme i e-learningové vzdělávání nebo zvyšování kompetencí dle nově vytvořeného kompetenčního modelu. Zatím nemáme zpětnou vazbu, zdali tyto prostředky získáme, ale věřím, že budeme úspěšní.
Není dne, abychom nebyli konfrontování s dopady světové krize. Jak se krize dotkla vás?
Tak teď musím zaklepat na dřevo, protože krize se nás samozřejmě dotkla, bylo by bláhové věřit, že jsme oázou uprostřed pouště, ale poprali jsme s ní se ctí. Obávám se mluvit v minulém čase, protože i když jsou předpovědi ekonomů a odborníků příznivé, přece jen až krize pomine, poznáme to sami. Zatím to vnímám jako světýlko na konci dlouhého tunelu a raději jsem ve střehu. Díky obrovskému úsilí našich zaměstnanců, a tady bych rád vyslovil poděkování každému z těch cca 400 lidí, kteří v naší společnosti působí, je předpoklad, že splníme roční plán. Na druhou stranu bojujeme, jako asi každý, s druhotnou platební neschopností našich zákazníků. Objem pohledávek po lhůtě splatnosti je vyšší, než jsme zvyklí a tak je naše úsilí směrováno z nemalé části do této oblasti. Je sice dobře, že zákazníci naše zboží chtějí, je dobře, že můžeme vystavit fakturu, ale teprve, když nám přijdou peníze na účet, můžeme být spokojeni. Našim cílem pro rok 2009 bylo udržet si podíl na trhu a to si myslím, že se nám daří.
A co vás jako firmu čeká v nejbližší době?
Doufám, že jen samá pozitiva a prosperita. Ale doufat je málo, takže nás čeká spousta práce jako každý rok. Máme připraveny některé investiční záměry, ale o těch bych tady nechtěl hovořit. V nejbližších dnech začneme připravovat plán na rok 2010 a informace, které nám řeknou naši obchodníci, budou velmi cenné. Tady získáme první obrázek a odpověď na to, zdali krize opravdu končí anebo se toto oživení týká pouze určitých segmentů trhu. Stanovit plán na rok 2010 nebude lehké, ale věřím, že si stanovíme nelehký cíl a vyvineme maximální úsilí, abychom jej splnili. Vlastně jako každý rok. Věřím, že ARMATURY Group a.s. je opravdu silná značka, za kterou stojí vysoká profesionalita a pracovní nasazení zhruba čtyř stovek lidí. A to už je síla, kterou hned tak něco neporazí.
Pro HR server Zuzana Čempelová