Rozhovor s Hanou Milosavljevičovou, Recruitment Managerem společnosti NESS

H. Milosavljevičová se intenzívně věnuje personalistice posledních 5 let, i když o psychologii, mezilidské vztahy a komukaci se zajímá už od studií. Příležitost uplatnit se v tomto oboru dostala v r. 1998, kdy pracovala jako HR Manager pro americkou telekomunikační společnost Zephyr Communications. Když byla v r. 2001 ukončena činnost české pobočky, přijala nabídku společnosti NESS Czech (dříve APP), jednoho z předních systémových integrátorů v ČR, kde je zodpovědná především za nábor nových pracovníků.

Čím se NESS (dříve APP) zabývá?

NESS se řadí mezi  deset špičkových systémových integrátorů v ČR. Možná přesnější vyjádření by však bylo „business solution provider“ – snahou NESS je co nejužší kontakt se zákazníkem a komplexní  analýza jeho potřeb.

Kolik má zaměstnanců v ČR a celkově ve světě?

V ČR je 180 zaměstnanců a celkově NESS čítá  2500 lidí. Pobočky NESSu najdete v Izraeli, USA, Velké Británii, Holandsku a Švýcarsku.

Jak se díváte na roli HR v České republice?

Vedle hlavních aktivit HR, jakými je nábor nových zaměstnanců,  školení, společenské akce atd. vnímám roli HR jako určitý stabilizační prvek v každé společnosti - jakási spojka mezi vedením a zaměstnanci. Jde především o neustálé zlepšování interní komunikace, vytváření a upevňování firemní kultury, zdokonalování pracovních podmínek a v neposlední řadě schopnost vycítit a předbíhat možným konfliktům, případně je taktně řešit. 

Kde spatřujete hlavní nedostatky dodavatelských firem – náborových agentur?

Agentur je spousta a každý Recruitment Manager je doslova bomardován nabídkami spolupráce. Je ale až s podivem,  jak málo lidí si dá tu práci, aby zjistili, co jste vlastně za společnost, čím se zabýváte a jaký typ pozic nejčastěji obsazujete. Hlavní problém vidím v tom, že v agenturách velmi často pracují lidé, kteří nemají zkušenost z „druhé strany“.

Využíváte Temporary Help firem?

Ne.

Jaký má vaše společnost systém vzdělávání?

Aktivity v tomto směru se dělí na profesní školení, kterých je většina a jsou v kompetenci jednotlivých oddělení, a na školení tzv. soft skills, která zajišťuje oddělení HR na základě výstupů z hodnocení zaměstnanců a individuálních potřeb jednotlivých skupin, či požadavků managementu.

Jak se vám daří vaše zaměstnance udržet?

Zajímavými projekty i pracovními podmínkami, zájmem vedení firmy o spokojenost svých zaměstnanců, jejich zapojením do vytváření firemní strategie a otevřenou informovaností a komunikací.

Jak se vám daří shánět IT specialisty a jak ostatní profese?

Tenhle národ „produkuje“ spoustu skvělých programátorů, analytiků, vývojářů, takže je jen otázkou času, kdy se objeví ten pravý. Mnohem těžší je najít vhodného obchodníka, protože zkušenosti s prodejem rozsáhlých komplexních řešení u nás nejsou příliš velké.

Jaké používáte metody pohovorů?

Snažím se především o navození příjemné atmosféry a podání pravdivého obrazu naší společnosti. Ke každému kandidátovi přistupuji naprosto individuálně tak, abychom oba zjistili, do jaké míry se naše představy a požadavky shodují.

Kdo vás nejvíce překvapil na pohovoru?

Nemůžu říci, že by mě v poslední době někdo opravdu překvapil. V tomto směru je znát u zájemců o práci obrovský pokrok – od sepsání životopisu po vlastní prezentaci na pohovoru.

Domníváte se, že školy „produkují“ dostatečné množství absolventů a jsou dobře připraveni pro začlenění do pracovního procesu?

To je těžká otázka. Pravdou je, že už během samotného pohovoru je znát obrovský rozdíl mezi absolventem, který „pouze“ studoval a absolventem, který při studiu vykonával odbornou praxi. A za sebe přiznávám, že těmto druhým kandidátům dávám přednost.

Jaké používáte pracovní servery pro nábor pracovníků?

Asi jako většina ostatních – Jobs.cz.

Jaké školení, které jste poslední dobou absolvovala vás zaujalo?

Nedávno jsem absolvovala velmi dobré školení efektivní komunikace, zvládání stresu a time management. Myslím, že důležitý není jen obsah vlastního školení, ale i to, s kým ho absolvujete. Toto školení bylo připraveno pro celé naše oddělení, což rozhodně přispělo k celkovému „ozdravení“ vzájemných vztahů.

Děkuji za rozhovor.

Jan Turek