Rozhovor s Janem Svobodou, spolumajitelem firmy NetDirect

Rozhovor Zuzany Čempelové se spolumajitelem NetDirectu Janem Svobodou o tom jak „malá česká“ firma vytřela zrak světové konkurenci, o tom jak v období krize dosáhnout růstu a jak vidí budoucnost svou a e-komerce v Čechách.

Na počátku NetDirectu jste stál Vy spolu s dalšími pěti lidmi. Společně jste působili ve vydavatelství Computer Press. To jste se jednoho rána probudili s myšlenkou na vlastní společnost?

Do CPressu jsem nastoupil jako řadový programátor někdy v roce 1999 a následně jsem se stal vedoucím programátorů. Rozvoj internetových aktivit tehdy měl ve firmě zelenou a ve finále jsem řídil okolo třiceti lidí. Později ale splaskla internetová bublina, akcie internetových firem prudce spadly, investoři přišli o mnoho peněz a hovořilo se dokonce o tom, že všechno bylo nafouknuté a na internetu se nedá vydělávat. Na tuto situaci reagoval i náš zaměstnavatel, tehdy již z velké části vlastněný americkým kapitálem. Bylo nám na rovinu oznámeno, že webové aktivity v CPressu budou silně utlumovány. Pochopili jsme, že zde nemáme příliš velkou perspektivu. Měl jsem kolem sebe několik nejvěrnějších kolegů, dokonalých profesionálů, kteří svou práci milovali a s těmito jsem se rozhodl odejít a založit vlastní firmu. Rozhodně jsme nepropadli tehdejší špatné náladě a v budoucnost internetu jsme věřili. Čas ukázal, že pouze zklamaní investoři náš svět neřídí.

Proč jste se rozhodli založit firmu, která se specializuje na e-komerci?

Našim původním záměrem byla orientace na tvorbu webů a webových portálů, protože tohle jsme dělali v CPressu a uměli jsme to jako nikdo jiný na českém trhu. Tento směr jsme neopustili, ale velice brzo jsme díky zájmu klientů pochopili, že elektronická komerce bude mít obrovskou dynamiku. Dnes máme ve svém portfoliu jak redakční systém MediaCentrik pro tvorbu webových stránek, tak systémyShopCentrik a FastCentrik pro budování internetových obchodů. Dokážeme tedy uspokojit potřeby jakéhokoliv zákazníka. Více než 85 % našeho obratu však tvoří dodávky a služby týkající se internetových obchodů.

Dnes máte za sebou 7 let existence? Jaké byly?

Upřímně, byly těžké, ale zároveň krásné. Znamenaly obrovské sebezapření, osobní oběti, píli a trpělivost. Počáteční roky byly skutečně jen pro silné nátury s velkou odolností. Nejistota, stres, velké pracovní nasazení a bídné výplaty také oddělily zrno od plev. První tři roky byly klíčové, ale skalní kolegové, kteří s námi zvládli právě první roky, se teď mají velmi dobře. Společnost jim nyní dokáže poskytnout velikou perspektivu a jistotu.

Už od prvního roku existence jsme rostli velmi rychle a toto tempo držíme. V roce 2002 jsme dosáhli obratu 2,5 mil Kč, o rok později už 6,5 a v dalším jsme byli na 17 miliónech. Nyní dosahujeme čísel, která pro mě dříve byly snová a naším cílem je relativně brzy dosáhnout obratu 100 mil. Kč.

Jak vidíte společnost dnes?

Mám velkou radost z toho, že jsme považováni za lídra elektronické komerce. Máme přes 1000 aktivních klientů od malých firem až po gigantické společnosti. Zaměstnanci vědí, že jsme finančně stabilní a rosteme. Znají naše cíle, sdělujeme jim mnohem více i o strategických záměrech a směřování společnosti, než je ve firmách našeho typu obvyklé. Všichni tak mají pocit sounáležitosti a společně se ženeme za jasnými cíli.

Srovnám-li NetDirect dnes a před sedmi lety, vidím tehdy partičku nadšenců, kteří toho z mého dnešního pohledu až tak moc neuměli, ale věřili si a měli vize. Tehdy ještě každý věděl o všem, protože jsme měli jednu kancelář. Dnes vidím perfektně organizovanou firmu plnou kompetencí, která zvládla přechod z maličké firmičky na střední s téměř 70 zaměstnanci, s vyladěnými procesy a obrovským tahem na bránu.

 Co vám podle vás pomohlo k tomuto úspěchu?

Myslím, že rozhodující byla atmosféra a příklad zakládajících společníků, tlak na extrémní kvalitu a také čistá hra, kterou jsme vždy hráli se svými kolegy zaměstnanci. Díky tomu jsme vždycky byli jedna parta, tehdy malá, dnes větší. Dravý duch se však nevytratil a žene nás kupředu velmi rychle. Týmová atmosféra a radost z dobrého kolektivu je obrovskou hnací silou.

Nedávno jste na světové konferenci WPC09, kde jsou oceňována nejlepší partnerská řešení roku, zvítězili hned ve třech kategoriích. Co pro Vás toto vítězství znamená?

Znamená pro nás obrovský úspěch, kterému ještě po několika měsících stále nemůžu uvěřit. Do soutěže bylo přihlášeno přes 2000 softwarových řešení z celého světa a malá ostravská firma z nějakého Česka, která byla nominována do šesti soutěžních kategorií, si ze tří z nich odnesla první ceny, přičemž v poslední kategorii porazila dva velmi silné ruské konkurenty.

Na konferenci, které se zúčastnilo 9000 lidí, to byl poprask. Dostali jsme se do centra zájmu. Velké zahraniční firmy se o nás začaly zajímat, absolvovali jsme na místě mnoho rozhovorů i s novináři a dokonce jsme poskytli několik rozhovorů před kamerami. Potěšilo mě, že si našeho vítězství všimla i některá česká média a požádala nás o rozhovory. Moc se mi líbil například článek na Novinky.cz, který hovořil o tom, že české firmy zazářily mezi světovou konkurencí, a že se my Češi ve světě špičkových technologií neztratíme.

Vítězství vnímám jako odměnu za dobrou práci a důkaz toho, že to v Česku děláme dobře. Má pro nás samozřejmě velký marketingový význam a také je to důkaz o kvalitě našich produktů směrem k zákazníkům.

Firmu jste „rozjížděli“ v pěti lidech, dnes je vás téměř 70. Jak se Vám daří, aby filozofie, s níž jste společnost zakládali, zůstala i při stále se rozrůstající firmě živá?

Máme jasné cíle, které pečlivě plánujeme a korigujeme podle trendů a příležitostí, protože svět internetu se velmi prudce vyvíjí.

Zejména je pro nás důležitý týmový duch a otevřená atmosféra ve firmě. Děláme všechno proto, aby k nám lidé do práce chodili s radostí, těšili se na své kolegy, uznávali své šéfy na základě přirozené autority, viděli hmatatelné výsledky a těšili se z nich.

Na počátku tato atmosféra byla, pak se někdy po třech čtyřech letech fungování začala vytrácet s přechodem na větší organizaci. Zavčasu jsme si to uvědomili a už pár let je vše jak má být. Dnes každý ví, kde se ve struktuře nachází, jaké jsou jeho povinnosti, pravomoci i kompetence. Za jednu z nejdůležitějších věcí považuji to, že naše zaměstnance motivujeme k inovacím, že znají cíle firmy a úspěchy, či neúspěchy cítí na vlastní kůži. Všichni tak chápou, že se plavíme na jedné lodi a tým sám vytěsňuje ty, kteří plavbu brzdí, aby za ně nemusel veslovat.

 Nebyli bychom HR serverem, abych nepoložila následující otázku. Jak pracujete s lidmi, zaměstnanci ve vaší firmě?

Hodně věcí řešíme intuitivně, aniž bychom měli potřebné H.R. vzdělání. Personalistiku má na starosti jedna kolegyně z marketingového oddělení, ale není to její hlavní doména. Vnímáme to spíše jako provizorní řešení. Osobně to cítím jako nedostatek a zvažujeme přijetí zkušeného H.R. manažera nebo manažerky na plný úvazek. Uspokojivě nám funguje nábor a přijímání zaměstnanců, ale velmi chybí pravidelná, systematická práce s lidmi směrem dovnitř a nezávislá osobnost, ke které by lidé měli stoprocentní důvěru a mohli se jí svěřovat. Osobnost, která by rýsovala principy a starala se ještě o větší spokojenost v oblasti personalistiky, což se dle mého přesvědčení musí pozitivně projevit na výkonech firmy.

Myslím, že pro zaměstnance je důležité, že jsme firma cíleně demokratická, takže každý může bez obav říkat své názory. Lidé vnímají, že vedoucí oddělení rostou zespodu a svá místa si vydřeli. Díky tomu mají šéfové přirozenou autoritu, rozumí práci svých podřízených a nikdo je nemůže vláčet na vařené nudli.

Pro lidi je také významné, že vědí, že firma roste a stále se objevují nové příležitosti, špičkový programátor tak například ví, že ho může čekat kariéra analytika, projektového manažera nebo šéfa některého z implementačních či vývojových týmů. Lidé také pozitivně vnímají, že neprivilegujeme společníky firmy a že většinu klíčových rolí dnes nezastávají vlastnící firmy, ale zaměstnanci, kteří pro to měli větší předpoklady.

Najít zaměstnance na odborně vysoké úrovni již dnes zřejmě pro vás není problém, ale jak zajistit kvality, které mnohdy není možné snadno změřit?

Pokud přijímáme programátory, procházejí písemnými testy v angličtině. Výsledky testů pro nás ale jsou pouze vodítkem, nikoli rozhodujícím faktorem. Na základě testů s kandidátem diskutujeme a snažíme se odhalit silné a slabé stránky z odborného pohledu. Při pohovorech se také snažíme odhalit jakou vnitřní energii a chuť do práce uchazeč má, a také zda není profesionálním fluktuantem a jestli bude kompatibilní s naším myšlením i přístupem k práci.

A jak se vám daří kvalitní zaměstnance, na nichž vaše firma stojí, udržet?

Různými formami motivace, od slovní až po finanční, či benefity. Vedoucí se snaží monitorovat nálady a pravidelně se svými lidmi mluví. Dvakrát ročně každý ze zaměstnanců absolvuje pohovor, kterého se účastní jeho nejbližší nadřízený a jeden z členů vedení působící mimo oddělení. S každým zaměstnancem je probírán jeho plat, jsou mu předneseny jeho klady i nedostatky, které má odstranit. Zároveň je mu buď navrženo zvýšení platu, nebo je odloženo na další pohovor za půl roku s podmínkou odstranění nedostatků v práci. Zaměstnanci také pravidelně odevzdávají anonymní dotazníky, které vyhodnocujeme.

V podstatě jsme v posledních letech dosáhli minimální fluktuace, přestože je v naší branži statisticky velmi vysoká. Je to tím, že se lidé nebojí svěřit se svými problémy, ať už se jedná o problémy pracovní nebo nedostatečnou finanční motivaci.

Jste jednou z mála firem, která není krizí výrazně postižena. Naopak navzdory krizi držíte dvouciferný růst? Máte nějaký tajný recept?

Určitě nám hodně pomáhá známost firmy i produktů. Funguje tady něco, čemu se dá říct efekt sněhové koule. Máme dnes přes 1000 klientů, měsíčně přibývá 30-40 nových. Většina klientů je spokojených. Tito klienti mají mnoho známých nebo spolupracujících firem. Baví se, vyměňují si názory a zkušenosti. Díky tomu, že na nás poskytují povětšinou kladné reference, obracejí se na nás další a další potenciální zákazníci a tak naši kouli stále zvětšujeme přirozeným způsobem.

Za zásadní věc považuji také to, že jsme letos na trh uvedli nový produkt s názvem FastCentrik, což je internetový obchod pro živnostníky a malé firmy. Nutno poznamenat, že ještě do loňského roku jsme byli firmou orientovanou pouze na střední a velké firmy. Nyní však máme krásné řešení pro segment trhu, který jsme dříve nedokázali obsloužit, protože žádal levnější, z pohledu počátečních investic měně riziková řešení. FastCentrik nabízíme formou měsíčního pronájmu za cenu mírně převyšující 2000 korun a zdá se, že trh nám náš krok v dobrém oplácí.

Říká se, po 7 letech bohatých – tučných přichází 7 let chudých – hubených. Vy právě prožíváte sedmý rok. Jak vidíte budoucnost NetDirectu?

Víte, právě obava o budoucnost firmy nás vždycky hnala dopředu. Nikdy jsem nedovolil, abychom usnuli na vavřínech, i když se nám dařilo velmi dobře. Mojí noční můrou je stagnace, protože je předzvěstí pádu. Konkurence je tvrdá a čeká na jakékoliv naše zaváhání, aby se mohla dostat na naše místo a urvat náš tržní podíl. Osobně mám ještě hodně energie a vizí, navíc se systematicky obklopuji lidmi s podobným, či silnějším drivem. Proto věřím, že se mě za pár let zeptáte, jak se nám podařilo tak krásně růst 15 let a jak se původně malé české firmě podařilo úspěšně expandovat na zahraniční trhy.

Jan Svoboda, ředitel NetDirect s.r.o. 

  • Nar. 1966
  • Vystudoval VŠB, silnoproudé elektro
  • Spoluzakladatel a ředitel I.F.T. Computers s.r.o. (1992 - 1997)
  • Vedoucí programátorského týmu ve společnosti Computer Press (1999-2002)
  • Spolumajitel NetDirect s.r.o. (2002-dodnes) a xBizon, s.r.o. (2008-dodnes)
  • Místopředseda sdružení IT Cluster (2007-dodnes)

Pro HR server Zuzana Čempelová