Jonathan Appleton: Největší kritikou, kterou zde HR odborníci slyší od vedení společností je, že dostatečně nerozumí jejich oblasti podnikání. V těch nejlepších organizacích sedí manažer HR u stolu s představenstvem, když rozhoduje o strategii firmy a jejím dalším směřování.
V rozhovoru s Jonathanem Appletonem, který vede PwC Business Academy, specializované školicí středisko PricewaterhouseCoopers, jsme se věnovali především hlavním důvodům, proč si někteří specialisté v oblasti HR doplňují své vzdělání například prostřednictvím postgraduálního studia. Toto postgraduální studium je obdobou MBA, ovšem je zaměřené výlučně na oblast lidského kapitálu. Jonathan Appleton se domnívá, že dalším krokem pro české HR odborníky bude právě získávání mezinárodně uznávaných kvalifikací. Sám říká: „Čelíme globálnímu trhu, na kterém existují globální kvalifikace a fungují globální standardy...“ To je také jeden z důvodů, proč přichází do České republiky v rámci specializovaného školícího střediska v podobě Business Academy s možností získat mezinárodní kvalifikaci v HR managementu, která na českém trhu chyběla...
V rámci společnosti PwC nyní vedete PwC Business Academy. Jaká byla vaše cesta do České republiky a jaká byla geneze Business Academy?
Poprvé jsem přijel do České republiky v roce 1992, abych zde pomohl vybudovat MBA program, jako součást University of Pittsburgh a Československého manažerského centra. Žít v této zemi jsem začal před jedenácti lety. Šest let zde pracuji pro PricewaterhouseCoopers jako vedoucí vzdělávání a rozvoje pro Českou republiku a zároveň i pro region střední a východní Evropy (CEE). Před třemi lety jsme se rozhodli založit PwC Business Academy, která by zajišťovala vzdělávání pro naše klienty v oblastech, kterým se věnujeme, jako jsou finance, daně, poradenství a podobně.
Kde se zrodil počáteční impuls pro její organizaci a jaké jsou vaše cíle související s vedením akademie?
Původní myšlenka vzešla z uznání, kterému se těší odbornost a také vzdělání našich zaměstnanců, do kterého investujeme opravdu hodně. Máme kvalitní vzdělávací programy, díky kterým absolventi dosahují vysoké míry úspěšnosti. A bylo to i něco, co jsme chtěli sami dělat a nabízet to na trhu. Když jsme hovořili s našimi klienty, všímali jsme si, že je zde mezera na trhu, že zde chybí kvalitní vzdělávání za rozumnou cenu. Proto jsme založili Business Academy. Mým cílem je mít zde skutečně exkluzivní vzdělávací centrum, které nabízí nejlepší (mezinárodní) kvalifikace a další odborné vzdělávání, a které pomáhá profesionalizaci českého trhu.
Pro počáteční krátké seznámení s Business Academy – komu je určena a čím se odlišuje od jiných podobných vzdělávacích středisek?
Business Academy nabízí odborné vzdělávání v oblasti financí a účetnictví, interního auditu a daní. Zabývá se také rozvojem klíčových manažerských dovedností. V rámci otevřených seminářů se věnujeme zejména první zmíněné oblasti, a to konkrétně seminářům zaměřeným na Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS) a jejich srovnání s českými účetními standardy. V rámci této oblasti jsme právě představili celou sérii seminářů sdružených pod anglickým názvem „IFRS Centre of Excellence“. Koncept Business Academy je specifický hlavně tím, že téměř všechny semináře vedou sami manažeři a odborníci PricewaterhouseCoopers z České republiky i zahraničí, kteří využívají své dlouholeté praktické zkušenosti. Zároveň má Business Academy možnost využívat znalosti a zdroje celosvětové sítě PricewaterhouseCoopers. Naši studenti tak mají k dispozici jedny z nejlepších studijních materiálů připravených PwC odborníky.
V čem můžeme spatřovat jistou mimořádnost či výlučnost střediska, kde budou mimo jiné vyučovat lektoři z Nottingham Business School? Na co se specializuje?
Akademie věnuje velkou pozornost mezinárodně uznávaným kvalifikacím. Věříme, že mají na českém trhu velkou perspektivu. Zdejší trh není z našeho pohledu ještě dostatečně zajištěn a věříme, že nutnost mít mezinárodní certifikaci pro rozvoj kariéry bude v budoucnu důležitější, než je tomu v tuto chvíli. Podle našich předpokladů začne většina společností pro určité pozice mezinárodní kvalifikace vyžadovat. V tuto chvíli nabízíme například čtyřletou kvalifikaci ACCA pro odborníky z oblasti financí a od dubna 2010 budeme poskytovat také zmíněnou postgraduální kvalifikaci pro HR manažery, která bude na českém trhu naprosto unikátní - CIPD Postgraduate Diploma in HR Management. Tuto kvalifikaci budou vyučovat profesoři z Nottingham Business School, kteří poskytují různé stupně kvalifikací CIPD po celé Evropě. Nottingham Business School je jedním ze 13 center na světě, která má akreditaci poskytovat kvalifikace CIPD Institutu.
Jaký je v současné době zájem o získání kvalifikace (Chartered Institute of Personnel and Development), kterou specializované školící středisko v podobě Business Academy jako první v ČR nabízí?
O postgraduální kvalifikaci je zájem značný. Vzhledem k tomu, že na českém trhu nemají zkušení HR manažeři možnost získat další vzdělání ve svém oboru, které by jim poskytovalo orientaci pouze na oblast lidských zdrojů a rozvoje lidského kapitálu. Je ovšem nutné dodat, že tato dvouletá kvalifikace se jak kvalitou, tak ale i cenou, pohybuje na úrovni MBA studia, takže ne každý zájemce má možnost ji absolvovat.
Co všechno získání titulu CIPD, jehož jste také držitelem, obnáší a jaké benefity lze očekávat po jejím získání?
Postgraduální kvalifikace, kterou přinášíme na český trh, obsahuje 11 intenzivních tréninkových modulů, tři až čtyři dny každé dva měsíce. Ve Velké Británii je získání CIPD kvalifikace podmínkou získání jakékoli manažerské pozice v HR. Za několik let to možná bude stejné i v České republice. CIPD kvalifikace je samozřejmě velkou časovou zátěží a vyžaduje kromě absolvování tréninkových modulů i značnou časovou investici v rámci domácí přípravy. Tímto postgraduálním programem ovšem otevíráme možnost zkušeným HR odborníkům získat prestižní mezinárodní certifikaci a zároveň členství ve významné globální instituci pro personalisty. Členství v CIPD poskytuje spojení s HR elitou ve světě, napojení na nejnovější HR studie a výzkumy, nabízí možnost využívat HR literaturu a odborné časopisy u nás jinak nedostupné a podobně.
Kromě jiného máte dlouholeté zkušenosti se vzděláváním HR manažerů v oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů z Velké Británie. Nabízí se tedy otázka, zda můžete již nyní určitým způsobem učinit srovnání mezi HR prostředím v Británii a ČR? Je již evropské prostředí natolik globalizované, že jsou obdobné problémy a nedostatky řešeny jak v Británii, tak ČR bez rozdílu?
Sluší se říci, že české HR prostředí se rozvíjí. Je zde mnoho zahraničních společností, pro které pracují čeští odborníci a zároveň Češi pracují na HR pozicích i v zahraničí a přinášejí sem mnoho znalostí a zkušeností. Domnívám se, že dalším krokem pro české HR odborníky bude získávání mezinárodně uznávané HR kvalifikace, která zde na trhu roky chyběla, což je i důvodem, proč sem přicházíme se CIPD. Čelíme globálnímu trhu, na kterém existují globální kvalifikace a fungují globální standardy – uvědomujeme si, že naše globální síť PricewaterhouseCoopers se spolupodílí na rozvoji těchto standardů. Svou práci děláme v Česku obdobným způsobem jako v ostatních zemích CEE, v západní Evropě, USA či Británii, kde jsem mnoho let také působil.
Na základě zkušeností z působení v Británii přicházíte školit české manažery s možností srovnávat a také vidět problémy českého HR prostředí a personalistiky jiným úhlem pohledu. Co považujete v současné době za nejdůležitější, na co je třeba se zaměřit?
V této souvislosti bych rád pohovořil o dvou oblastech, a to profesionalizaci a leadershipu. Profesionalizace je o rozvoji profesních institucí a trhu. Místní české instituce odvádí skvělou práci při podpoře profese HR, ale je potřeba, aby zde působily i mezinárodně uznávané subjekty (stejně jako např. ve finanční oblasti ACCA), které určují nejvyšší profesní standardy ve své oblasti. Profesionalizace je tak dalším krokem, a to nejen pro Českou republiku, ale celý region CEE.
Jaký vývoj nás tedy ještě čeká? Učinil jste nějaký zajímavý postřeh týkající se českých HR manažerů a personalistů?
Druhou oblastí je leadership, nebo chcete-li vedení pracovníků, správný styl vedení, který odpovídá modernímu pracovnímu prostředí, kdy je vedoucí zapojený do toho, co se děje. Mám na mysli takové vedoucí pracovníky, kteří svým podřízeným jen neříkají, co mají dělat, ale vedou je, koučují, motivují, zkrátka dostávají z nich to nejlepší. Domnívám se, že moderní čeští zaměstnanci jsou velmi nároční ve své práci, a měli by také být. A výzvou pro jejich vedoucí je rozpoznat, co jejich lidé chtějí a dát jim to. Není to jednoduché, řekl bych dokonce, že to je mnohem náročnější, než když jsem před 25 lety začínal svou kariéru.
Na konci ledna 2009 proběhlo setkání personalistů a manažerů s názvem Hra na šikmé ploše aneb poučme se z vlastních omylů, kde jste měl také svůj příspěvek věnovaný stylům řízení a odstraňování nedostatků. Jaké styly řízení lidských zdrojů jsou považovány v současné době za překonané?
Nedomnívám se, že jakýkoli manažerský styl bude zcela překonán, všechny se používají. Existují klasické staré styly vedení lidí – říkat jim, co mají dělat, nebo na ně dokonce křičet – o nichž si nemyslím, že příliš fungují. Jak jsem již zmínil je mnohem lepší, když manažeři pracují se svými lidmi a pomáhají jim s řešením problémů na místo toho, aby je řešili za ně a o všem rozhodovali sami. Domnívám se, že oblast leadershipu je v Česku velmi dobře rozvinutá, neboť jsme se měli možnost naučit se hodně od mezinárodních organizací, které zde působí, a také díky tomu, že mladí Češi hodně cestují a přinášejí své zkušenosti zpět do země.
Řízení lidských zdrojů zahrnuje velmi širokou oblast, přesto - co je považováno za největší nedostatky HR manažerů? Jaké cesty vidíte jako vhodné k jejich odstraňování?
Největší kritiku, kterou zde HR odborníci slyší od vedení společností je, že dostatečně nerozumí jejich oblasti podnikání. A je velmi složité pro HR odborníky získat tento úhel pohledu, pochopit, jak firma či odvětví funguje, jaká je strategie společnosti, kde jsou hlavní trhy, nebo jak vůbec vypadá financování organizace. Pokud toto ale HR manažeři nepochopí, bude pro ně velmi obtížné převzít strategickou roli ve firmě, aby mohli přispívat k řízení a rozhodování na úrovni představenstva společnosti, kde by ovšem měli být. V těch nejlepších organizacích sedí manažer HR u stolu s představenstvem, když rozhoduje o strategii firmy a jejím dalším směřování. Myslím si, že to by měl být i cíl pro všechny pracovníky HR. Není to jen v České republice, kdekoli na světě, kde jsem působil, bylo cílem HR porozumět co nejlépe podnikání organizace, pro kterou pracuje. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je kvalitní ekonomické vzdělání, které zahrnuje i oblast strategického manažerského rozhodování, které umožní HR odborníkům porozumět, jak podnik funguje, jak probíhá rozhodování a jak se např. snaží odlišit od konkurence. Musí umět číst v rozvaze a chápat, jaké dopady na ní mají jejich rozhodnutí. Proto si někteří HR specialisté dělají třeba i MBA.
Profil
Jonathan Appleton má 19 let zkušeností z oblasti vzdělávání a rozvoje, z toho 10 let v České republice. Jonathan je vedoucím PwC Business Academy, která nabízí jako první v České republice kvalifikaci pod záštitou celosvětové HR instituce CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development). Mimo jiné budou na Business Academy vyučovat také lektoři z Nottingham Business School. Jonathan Appleton sám absolvoval CIPD kvalifikaci ve Velké Británie a přinesl českým HR manažerům možnost získat tuto prestižní kvalifikaci v Praze. CIPD postgraduální kvalifikaci budou vyučovat profesoři z Nottingham Business School, která má jako jedna ze 13 center na světě akreditaci tuto kvalifikaci vyučovat.
Autor: Soňa Matochová