Karel Kvapil má dvacetileté zkušenosti v oblasti marketingu a rozhlasového žurnalismu. Řadu let pracoval v zahraničí, zejména ve Velké Británii, což mu poskytlo nejen důležité mezinárodní zkušenosti. Po politických změnách ve střední a východní Evropě se Karel Kvapil hlouběji zabýval marketingem, jeho potenciálními možnostmi v zemích tohoto regionu a současně vyučoval obchodní angličtinu v manažerské škole. V letech 1996 - 2003 působil v mezinárodní společnosti jako lektor interpersonálních dovedností a konzultant.
Vzděláváním se zabývá řada společností a firem, v čem je vaše Všeobecná obchodní společnost a její vzdělávací divize E-Academy specifická?
Především v tom, že nabízí vzdělání zadarmo, což je něco, co v této společnosti poskytuje pouze stát a i ten se v poslední době zabývá úvahami, jak tuto službu zpoplatnit. Alespoň tak soudím podle diskusí ve sdělovacích prostředcích.
My přitom nejsme nějací nezřízení altruisté, ale vycházíme z toho, že kvalita našeho soužití v rámci Evropské unie začíná u schopnosti komunikovat, být schopen se domluvit s příslušníky jiných národů. Proto jsme se soustředili především na jazyky a v prvé řadě na angličtinu, která je, ať se nám to líbí nebo ne, nejrozšířenějším světovým jazykem.
Zároveň nijak nepředstíráme, že bychom na této cestě chtěli zůstat osamoceni. Snažíme se hledat spojence i sponzory, kteří by spolu s námi pomohli vybudovat internetový vzdělávací systém, který by sloužil široké veřejnosti. Nutno přiznat, že zatím bez většího úspěchu.
V čem spatřujete silné stránky E-Academy?
V tom, že se zatím nenechala srazit na kolena a trpělivě pokračuje nejen v hledání spojenců, ale snaží se systém dále rozvíjet. V současné době připravujeme ve spolupráci s jazykovou školou Ars Linguarum internetový kurz francouzštiny a některé další produkty zaměřené na objasnění činnosti Evropské unie. Kromě toho zpracováváme pro přední český deník Právo jazykový koutek „Cvičíme se v angličtině“, který vychází každou středu. Takže shrnuto, naší nejsilnější stránkou je náš optimismus.
Jaká je filozofie vaší společnosti?
Myslím, že to vyplývá už z odpovědi na první otázku: „Vzdělání je přirozeným právem každého člověka bez ohledu na jeho majetkový status.“
Máme-li zaujmout své rovnoprávné místo v Evropské unii nejen de jure, ale i de facto, jinými slovy, máme-li si to členství také trochu užít, je třeba změnit Čecha na Evropana. To v žádném případě neznamená vzdát se své národní identity, ale především vzdát se svých komplexů méněcennosti. Sebevědomí, myslím to oprávněné, nikoli nabubřelost, se rodí z pocitu, že znám, umím, dokážu se uplatnit. A tady jsme opět u vzdělání.
Co považujete při vzdělávání vašich klientů za nejdůležitější, na co kladete největší důraz?
Řekl bych to sloganem starých nožířských mistrů: „Ocel švédská, práce česká“. Tedy maximální využití zahraničního know how, vytvoření produktu, který snese mezinárodní kritéria, ale jeho zpracování v podobě respektující český způsob myšlení a učení.
Náš kurz angličtiny je primárně zaměřen na studenty střední generace, kteří před memorickou metodou upřednostňují metodu logickou, tedy vytvoření jakési gramatické kostry, na kterou se později „navěšují“ slovní zásoba a fráze. Všechny lekce, dialogy a slovíčka jsou pak namluveny rodilými mluvčími, takže uživatel si může kontrolovat věrnost své výslovnosti.
Jak rozvíjí E-Academy vlastní zaměstnance?
E-Academy má minimum zaměstnanců, pracuje převážně formou outsourcingu, což je vzhledem k charakteru naší činnosti pochopitelné. Sázíme na špičkové odborníky z praxe a ti jsou logicky drazí, takže si je můžeme dovolit jen po tu dobu, co je nezbytně potřebujeme. Jinak ale sledujeme současné trendy e-lerningu ve světě, účastníme se konferencí a výměny zkušeností, abychom věděli nejen „co se nosí“ dnes, ale i co se bude pravděpodobně nosit zítra.
Co získám absolvováním vašeho kurzu angličtiny nebo němčiny?
Zatím nabízíme pouze angličtinu, francouzština a němčina se připravují. Kurz je koncipován tak, že absolvujete-li ho celý, můžete si vybrat z několika typů zkoušek TELC ( The European Language Certificates): A2 – Certificate in English Stage One, B 1 – Certificate in English Stage 2, B2 – Certificate in English Stage 3.
Stupeň A2 je dostačující pro znalosti stanovené zákonem jako podmínka výkonu státní funkce a vědomosti potřebné k jeho dosažení jsou obsaženy v prvních 30 lekcích našeho internetového kurzu angličtiny.
Je však třeba upozornit na to, že součástí všech zmíněných zkoušek je praktická konverzace a tu se na internetu samotném nenaučíte. Proto také spolupracujeme s jazykovými školami, v současnosti především s již zmíněnou Ars Linguarum, které ochotně poskytnou nezbytnou konverzační praxi – pochopitelně za úplatu. Stejně tak všechny zkoušky a následné certifikáty jsou už zpoplatněny.
Pomáháte i se studiem v zahraničí, jak?
Ano, pomáháme, i když to v žádném případě není hlavní směr naší činnosti. Máme uzavřenou smlouvu o spolupráci s firmou Atlantis Tour – Atlantis Air Service, která je schopna zájemcům nabídnout škálu jazykových kurzů různé délky i v různých destinacích.
Jak se změnilo internetové vzdělávání za dobu vašeho působení v oboru?
Podstatně, i když tu hlavní bitvu bude třeba vybojovat nikoli na poli techniky, ale v hlavách lidí. Zatímco ve světě je e-learning dnes zcela běžnou součástí vzdělávacího systému, zejména při vzdělávání dospělých, u nás je tento proces stále ještě v plenkách a kamenné školy se na něj dívají často s nevraživostí jako na nekalou konkurenci. Přitom je to obdobné jako vztah mezi retailem a e-tailem, jak je často nazýván internetový obchod. Budoucnost je v symbióze. Některé discipliny zvládne efektivněji e-learning, jiné zůstanou doménou prezenčního studia. Internetové vzdělávání kombinované vhodně s prezenčním studiem, to vše zakončeno certifikací – tak podle mého názoru vypadá účinný vzdělávací model jednadvacátého století.
Co chystáte do budoucnosti?
Jak už jsem řekl, je to především internetový kurz francouzštiny a později i němčiny. Paralelně s tím spolupracujeme s SBD Pokrok na vytvoření internetového vzdělávacího systému, který by v prvé fázi sloužil členům družstva, ale později by byl k dispozici i dalším organizacím bytových družstev.
Snažíme se reagovat na skutečnost, že funkcionáři družstev jsou převážně volení zástupci, kteří nejsou na své funkce nijak odborně školeni, ale úkoly, které musí řešit, jsou poměřovány ustanoveními obchodního a občanského zákoníku. Navíc vznikl nový fenomén – „společenství vlastníků jednotek,“ což jsou lidé, kteří si po splacení anuity nechali své družstevní byty převést do vlastnictví. Obě tato organizační uskupení musejí mnohdy žít pod jednou střechou a pečovat o svůj bytový fond. Takže určitá osvěta a odborná pomoc jsou tu více než žádoucí.
S jakými problémy se potýkáte?
Především s finančními. Jak víte, práce programátorů je jednou z finančně nejlépe oceňovaných profesí, grafici také nejsou „za babku“, stejně jako LMS systémy. Na druhé straně je třeba ocenit fakt, že lidé kolem e-learningu jsou z drtivé většiny fandové zapálení pro svou práci a chápou ji spíše jako výzvu než jako robotu od – do.
Chtěl byste ještě něco dodat?
Snad jen zopakovat stokrát vyřčenou, ale stále nedoceňovanou pravdu, že investice do vzdělání národa je investicí do jeho budoucnosti. Nepodceňuji důležitost různých sportovních a kulturních akcí, protože i ony jsou součástí vzdělávacího procesu v širším slova smyslu, ale mrzí mě, že sponzoři (zejména ti bohatí) se často zaměřují pouze na ně, protože jim to přináší okamžitou mediální pozornost, ale o podporu vzdělání nejeví valný zájem. Přitom, hovoříme-li třeba o bankách, jedná se o vzdělávání jejich budoucích klientů.
Děkuji za rozhovor.
Bára Aubrechtová