Lenka Hrbáčová vystudovala VŠE v Praze se specializací na podnikové řízení a personální management. Již během studií získala zkušenosti v oblasti HR a také v oblasti řízení ve společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. O problematiku vedení lidí, jejich motivace, a obecně „soft“ dovedností se začala zajímat již během studií, nyní působí jako HR Coach ve společnosti PeopleComm s.r.o.
Kdy vaše společnost vznikla a čím se zabývá?
PeopleComm je poměrně mladá společnost, byla založena více než před rokem. Hlavními oblastmi, kterými se zabýváme je leadership, týmová spolupráce a oblast HR. Naším posláním je pomáhat lídrům vést a týmům spolupracovat a to tak, abychom dodali opravdovou změnu. A zejména v těchto oblastech bychom se chtěli více profilovat do budoucna.
Jak manažeři přistupují k leadershipu v ČR?
Někteří čeští manažeři si potřebu věnovat se oblasti vedení lidí již uvědomují, pro jiné je to zatím přepych, který si nemohou dovolit. Leadership znamená věnovat se lidem s opravdovým zájmem, pochopit je, naladit se na stejnou notu a pak je vést. Je to však časově náročnější a i když tento přístup přinese ve finále podstatně lepší výsledky, pro mnohé manažery je to zatím, většinou z časových důvodů, nemyslitelné.
Mění se postupem času názor manažerů na leadership?
Určitě. O leadershipu v byznys prostředí jako takovém se začalo mluvit někdy v devadesátých letech, u nás se toto téma začalo objevovat ještě o něco později. Manažeři otevření novým myšlenkám a přístupům je se o něj začali velice zajímat, protože leadership není jen přístup k vedení či řízení zaměstnanců, ale je to koncepce, která v ideálním případě ovlivňuje celý život. Člověk si uvědomí sám sebe, kam chce v životě dojít, čeho chce dosáhnout. Uvědomí si své hodnoty, co je ještě ochotný akceptovat a co už ne. Součástí tohoto přístupu je také životní vyrovnanost, která v dnešním turbulentním prostředí mnohým manažerům chybí.
Jaký typ firem využívá vašich služeb?
To se odvíjí od toho, co klienti potřebují. Jedná se často o malé a střední firmy, které většinou během krátké doby i několikanásobně vyrostly a uvědomily si, že firmu takového rozměru už nelze řídit pouze intuitivně. V těchto případech požadují zejména definování organizační struktury, rolí a zodpovědností každého člověka a koučování manažerů, rozvíjení jejich dovednosti vést ostatní.
Druhým případem jsou pak velké společnosti, které mají zájem o zajištění dílčích částí jejich rozvojových programů, jako například seminářů, koučování jednotlivců či spolupráci na vytvoření koncepce určitého HR procesu.
Proč vás tyto společnosti využívají?
To opět záleží klient od klienta. Někteří chtějí pouze doplnit vědomosti a dovednosti svých zaměstnanců, jiné mají problémy s faktickým řízením společnosti, interní komunikací, nejasností v zodpovědnostech. S těmi pak pracujeme koncepčně a dlouhodobě, program je ušitý přímo na míru konkrétní společnosti. Pokud je to možné, pracujeme s lidmi formou koučování. Oproti poradenství je jeho velkou předností skutečnost, že lidé sami za pomocí kouče přicházejí na řešení, rozvíjejí se a stávají se odborníky.
V čem spatřujete silné stránky Vaší společnosti?
Jako naši nejsilnější stránku vnímám integritu. Snažíme se slibovat skutečně jen to, co můžeme dodat, a co děláme a zavádíme u našich klientů, funguje především také v naší vlastní společnosti. Vycházíme z toho, že pokud chceme s něčím pomáhat jiným, musíme danou oblast nejdříve více než výborně zvládat sami.
Velice silnou stránkou je také zaujetí a vášeň, se kterou pracujeme. Jsme lidé, kteří mají svou práci rádi, dávají do ní své srdce a věří v to, co dělají. Snažíme se svou energii šířit a inspirovat vlastním přístupem k práci i životu lidi kolem sebe. A myslím si, že tuto odlišnost v nás klienti brzy rozpoznávají a oceňují.
A dovolím si ještě jednu oblast, ve které vidím oproti mnoha společnostem rozdíl. Je to skutečná orientace na výsledky. Součástí našeho poslání je dodávat opravdovou změnu, upřímně nám záleží na tom, aby naše práce přinesla firmě trvalý efekt. Prakticky to vypadá tak, že za každou aktivitou následuje měření a akční plán, jak případné nesrovnalosti řešit.
Jaké novinky, zlepšení pro své klienty chystáte?
V nejbližší době je to řada tématicky a velice prakticky zaměřených seminářů jako například Time management, Vedení, Sebevedení, Tým a týmová spolupráce či Řízení výkonu. Co se týče delšího časového horizontu, připravujeme pro své klienty nabídku ucelených HR produktů, jako například komplexní systém hodnocení a odměňování zaměstnanců, který pak může být přizpůsoben či upraven na míru konkrétní firmě.
Co se Vám nelíbí na vašich zákaznících – co byste změnila na vašich zákaznících?
Permanentní problém, se kterým se setkáváme, je, že naši zákazníci si sice uvědomují potřebu řešit interní firemní problémy a rozvíjet sebe i své zaměstnance, ale jsou jen málo ochotni do toho investovat čas. Považují tyto věci za důležité, ale jsou přehlcení prací, nestíhají, musí řešit spoustu operativních problémů, které se jim kupí na stole. Nejedná se samozřejmě o všechny, ale bohužel se s tímto přístupem setkáváme dost často.
Působíte jenom v Praze, nebo i jinde v ČR?
Zatím jsme měli pouze pražské klienty. Není to však tím, že bychom nechtěli působit i mimo tento region, ale, dle mého názoru, spíše tržními možnostmi a připraveností firem interními mezerami se aktivně zabývat a řešit je.
Jaká je podle Vás vaše současná pozice na trhu?
Trh, na kterém působíme, zatím není určitou významnější částí obsazen, což považujeme za velkou příležitost a výzvu. Některé firmy se leadershipem a týmovou spoluprací zabývají, ale je to součástí většího portfolia jejich služeb a to ještě navíc zejména formou seminářů či konferencí. Myslím si, že ne mnoho firem se tím zabývá tak intenzivně a do takové hloubky jako PeopleComm. Vidím v tom naši silnou stránku a možnost významně se na trhu leadershipu v České republice profilovat.
Co byste vzkázala našim čtenářům?
Chtěla bych jim popřát krásný zbytek prázdnin a těm, kteří se teprve chystají, tak pěknou odpočinkovou dovolenou. A také aby v tom víru časového stresu a úkolů nezapomněli, že život není jenom o práci.
Děkuji za rozhovor. Jan Turek