„Jsme a budeme česká společnost s orientací na český trh. Velmi nás těší, že jsme pro početnou řadu uživatelů internetu místem první volby. Efektivní a do detailu propracovanou reklamou provázanou s bezplatnými službami se snažíme podporovat podnikání v ČR.“ Pracovat dnes v Seznamu znamená ztotožnit se s těmito slovy a zároveň myšlenkami a snažit se o jejich naplnění. Oslovila jsem personální ředitelku, paní Markétu Komínkovou, aby mi prozradila, co jí do Seznamu přivedlo, jakým způsobem se starají o nové a stávající zaměstnance, s jakými problémy se potýkají a co by chtěla do budoucna změnit či zmodernizovat.
Akciová společnost Seznam.cz je jedna z nejznámějších společností zabývající se provozem webových serverů na českém trhu. Být součástí takovéto společnosti je spojeno s velkou důvěrou, ale i očekávanou zodpovědností. Jaká byla vaše cesta do společnosti? A co vás na práci personální ředitelky nejvíce baví?
Musím s vámi souhlasit. Pozice, na které nyní pracuji, je spjatá na jedné straně s důvěrou a na druhé straně se zodpovědností a jsem ráda, že tuto důvěru mám.
Má cesta do Seznamu byla standardní, tedy na základě výběrového řízení. Do společnosti jsem nastoupila v březnu roku 2005 a „podruhé“ jsem se do Seznamu vracela po mateřské dovolené v srpnu 2009.
Co mám na své práci ráda a vlastně mě to k této profesi kdysi přivedlo, neboť jsem vystudovala jiný obor, jsou lidé. Ti jsou pro mě stálou inspirací.
Usnout na vavřínech by znamenalo poskytnout prostor konkurenci. Určitě mi potvrdíte, že nezbytným procesem, jak udržet společnost na výsluní je neustálé vzdělávání zaměstnanců. Jakým způsobem podporujete rozvoj a vzdělávání zaměstnanců? A máte vypracovanou zpětnou vazbu?
Vzdělávání zaměstnanců je pro nás velmi důležité a proto má Seznam vlastní tým trenérů, který zajišťuje soustavné vzdělávání našich zaměstnanců dle aktuálních potřeb společnosti.
V loňském roce jsme začali vytvářet ucelenou koncepci vzdělávání pro obchodní pozice ve společnosti a první část této koncepce vznikla pro nově přijímané obchodníky. Na tuto část bude navazovat druhá, která je určena stávajícím obchodníkům, tak abychom stále zlepšovali jejich dovednosti a tím i jejich výkon. Součástí této koncepce je samozřejmě získávání zpětné vazby, která je orientována jak na výkon, tak na kompetence obchodníka.
Mimo jiné nás v letošním roce čeká připravit ucelenou koncepci manažerského vzdělávání, která bude určena převážně pro liniové manažery.
Domnívám se, že pro optimálně fungující společnost je nezbytné, aby každý nadřízený byl schopen správně komunikovat se svými podřízenými. Bohužel ne každý má tuto schopnost vrozenou. Máte nastaven program vzdělávání v oblasti vedení lidí a v dovednostech s vedením souvisejících? Pokud ano, jakých výsledků jste dosáhli?
Jak jsem již zmínila, v letošním roce tuto koncepci připravujeme a jsem přesvědčená, že bez tréninků, které jsou zaměřené na vlastní roli manažera, na jeho aktivní práci, komunikaci s podřízenými, na hodnocení a poskytování zpětné vazby a na schopnostech motivovat své podřízené, svůj tým, nelze tuto koncepci vytvořit.
Také z těchto důvodů jsme začali nově nabízet liniovým manažerům možnost stínování, což se nám velmi osvědčilo v návaznosti na trénink vedení porad.
Předpokládám, že nepostradatelným článkem jsou ve vaší společnosti obchodníci. Pomáháte novým obchodníkům při jejich začátcích? A jakými vlastnostmi musí být vybaven člověk, aby se mohl stát úspěšným obchodníkem?
Každý nový obchodník projde v naší společnosti uceleným programem vzdělávání, které se skládá ze tří modulů a nováček ho absolvuje v rámci prvních 3-4 měsíců v naší společnosti. První modul je nejobsáhlejší a zaměřuje se na produkty naší společnosti, ale stejnou měrou i na nezbytné obchodní dovednosti, tak aby „nováček“ byl po 10 dnech tréninku maximálně připraven. Reálně to pro nás znamená, že bez obtíží a prvotního ostychu umí vyhledávat nové klienty, oslovit je, sjednat si s nimi schůzku a kvalitně zvládnout obchodní schůzku a následně případný obchod zrealizovat. Následující dva moduly jsou již co do počtu dní v mnohem menším objemu, ale jsou naopak cílené na hlubší obchodní dovednosti a jejich praktické procvičování. Kromě vlastních tréninků „nováčkům“ velmi pomáhají zpětné vazby, které jsou jim poskytovány, jak ze strany trenérů, tak ze strany jejich přímých nadřízených.
Seznam od svých obchodníků očekává profesionální vystupování, dobré obchodní dovednosti, znalost našich produktů a schopnost klientovi poskytnout poradenství v oblasti internetové reklamy, respektovat naše klienty a být s nimi v dlouhodobém kontaktu.
Dobrá jazyková vybavenost je jedním ze základních předpokladů úspěchu. Poptávka po lidech, kteří jsou schopni se domluvit v cizích jazycích, souvisí nejen s tím, že jsme součástí Evropy. Jakou formu jazykového vzdělávání jste zvolili ve vaší společnosti? Poskytujete jazykové vzdělání i zaměstnancům, kteří ve své profesi uvedený jazyk přímo nepotřebují?
Souhlasím s vámi, že kvalitní jazyková výbava je základní předpoklad úspěchu, ale naše společnost je v tomto směru trochu výjimkou. Jsme česká společnost, která se orientuje výhradně na český trh, což samozřejmě neznamená, že nemáme žádné zahraniční klienty, ale je jich jen velmi malý počet. Používaným cizím jazykem v Seznamu je angličtina, která je na některých pozicích podporována formou částečně dotované individuální nebo skupinové výuky.
Zaměstnancům, kteří nepotřebují nutně znalost angličtiny k výkonu své profese, není jazykové vzdělávání nabízeno.
Domnívám se, že pokud je součástí firemní kultury příjemná pracovní atmosféra, dokáže stmelit i větší kolektiv. Jakými pravidly se v oblasti firemní kultury řídíte?
Snažíme se, aby atmosféra v Seznamu byla přátelská a neformální. Uvědomujeme si, že zaměstnanci tráví v práci minimálně 1/3 svého života a proto by se zde měli cítit dobře. Snažíme se prosazovat komunikaci bez bariér a práci v příjemném pracovním prostředí.
Oblast péče o zaměstnance má zákonem stanovenou minimální podobu, ale liberální pojetí zákoníku práce umožňuje firmám, aby zaměstnancům přiznali péči ve větším rozsahu, než stanovuje zákon. Jaké benefity svým zaměstnancům poskytujete? A ovlivnila krize nějakým způsobem jejich počet a výši?
Seznam poskytuje základní spektrum benefitů pro zaměstnance, které čítá poskytování nápojů zdarma, dotované potraviny z automatů, stravenky, flexipasy, příspěvek na penzijní či životní pojištění, možnost zaměstnaneckých půjček či právního poradenství. Vzhledem k tomu, že toto spektrum benefitů má Seznam již od roku 2005, domníváme se, že je správný čas na změnu a na ucelený pohled na benefity. Proto bychom rádi v tomto roce zavedli pro zaměstnance poskytování benefitů formou cafeterie. V tomto duchu jsme již začali jednat s poskytovateli těchto služeb.
Zdravý člověk se jen těžko dokáže vcítit do pocitů člověka s nějakým zdravotním handicapem. Mnohdy si ani neuvědomí, že právo na plnohodnotný život, tedy na rodinu a práci má i člověk se zdravotním handicapem. Poskytujete zdravotně handicapovaným lidem prostor, aby se mohli zapojit do pracovního procesu?
Ano, pokud je to možné. Občas je velmi problematické skloubit naše možnosti a možnosti a představy zájemců se zdravotním handicapem. Omezení z naší strany jsou dána za prvé prostorově, neboť naše prostory jsou jen částečně bezbariérové, za druhé neumožňujeme vykonávat práci z domu, což je velmi častý požadavek ze strany handicapovaných uchazečů. Za třetí - uchazeči bohužel velmi často nesplňují naše nároky na odborné znalosti.
Změna je život a ve většině případů jde o cestu k něčemu novému a lepšímu. Uvažujete o modernizaci vašeho dosavadního systému v oblasti řízení lidských zdrojů?
Určitě ano. Seznam je společnost, která stále roste a vyvíjí se. S ní roste i počet zaměstnanců a je tedy nezbytné zlepšovat naše systémy v oblasti lidských zdrojů tak, abychom byli schopni poskytovat zaměstnancům péči a součinnost, kterou si zaslouží a manažerům byli dobrými partnery a rádci.
Markéta Komínková
Narodila se v Praze, vystudovala ČZU, kterou ukončila v roce 2001. Ve společnosti Seznam.cz pracuje od roku 2005 na pozici HR manažerky, od roku 2009 na pozici personální ředitelky. Je vdaná a má 3,5 letou dceru.
Pro HR server Jaroslava Fuksová