Bc. Michal Kankrlík, A.A. (1972) - vystudoval Highline Community College v Seattle, USA a Fakultu ekonomickou na Západočeské univerzitě v Plzni. Absolvoval letní semestr na The Business School of the University of Washington a řadu odborných seminářů v USA a Německu. Působil ve společnostech Škoda Plzeň a Jobpilot CZ. Je jednatelem a obchodním a marketingovým ředitelem softwarové společnosti inSITE, která, kromě jiného, provozuje i největší český vzdělávací server www.educity.cz. Právě o tomto zajímavém projektu souvisejícím s oblastí vzdělávání zaměstnanců je následující rozhovor.
Co je to projekt EduCity.cz a komu je určen?
Projekt EduCity na www.educity.cz je internetový server, jehož posláním je poskytovat ucelený přehled a co možná největší nabídku profesních vzdělávacích programů a akcí od většiny významných dodavatelů působících na českém trhu. Jednoduše řečeno – každý, kdo hledá nabídku profesního vzdělávání pro sebe či své zaměstnance by si měl na www.educity.cz vybrat.
Z kolika vzdělávacích akcí si mohou zájemci na EduCity vybírat?
Na EduCity si nyní můžete vybírat zhruba ze 4500 vzdělávacích akcí od více než pěti stovek dodavatelů. Tato čísla neustále rostou, každý měsíc přibývá zhruba 1000 akcí.
Jaká je návštěvnost serveru a struktura uživatelů?
Cílovou skupinou EduCity jsou personalisté a manažeři vzdělávání, stejně tak jako široká veřejnost. Tematicky jsme nabídku na EduCity rozdělili do dvou sekcí – „Firemní vzdělávání“ zaměřené na nabídku vzdělávání podle konkrétních požadavků firem a „Veřejné vzdělávání“, kde jsou umístěny veřejně přístupné (tzv. otevřené) vzdělávací akce.
EduCity navštívilo v srpnu cca. 7000 uživatelů. V září navíc proběhne rozsáhlá marketingovou kampaň, která by měla pokračovat v několika vlnách až do konce roku 2003. Tato kampaň bude zahrnovat řadu komunikačních nástrojů od direct mailingu, tiskové inzerce, PR článků přes kooperace s partnerskými servery až po tiskovou konferenci.
Čím se liší EduCity od podobných serverů, vyplatí se vůbec provozovat server s nabídkou vzdělávání, když každá školící firma má své webové stránky?
EduCity se liší od podobných serverů zásadním způsobem. Umožňuje totiž nejen integrovat nabídky stovek vzdělávacích společností a tyto veřejně prezentovat, ale zároveň funguje jako tzv. webová služba, která umí tyto nabídky dodávat do firem formou propojení s intranety a databázemi firemních zákazníků.
V praxi to znamená, že díky EduCity se aktuální nabídka vybraných vzdělávacích firem může objevovat přímo na intranetu firemního zákazníka, a to včetně nastavení kompletního workflow, které řeší výběrový a schvalovací proces účasti zaměstnanců na kurzech a kontaktování dodavatelů. Jedná se o moderní způsob využití internetové aplikace v propojení s vnitřními informačními systémy zákazníka.
Poslední formulace možná zní složitě, ale jde jen o to, že si manažeři vzdělávaní mohou usnadnit práci tím, že získají rychlý přístup k informacím o vzdělávacích aktivitách vybraných dodavatelů, které mohou zpřístupnit i svým zaměstnancům.
Prvním klientem, který využil plné integrace EduCity do svého firemního portálu, byla společnost ČEZ - Severočeská energetika. Nyní spolupracujeme s dalšími velkými společnostmi, které mají o tuto službu zájem.
Existuje samozřejmě mnoho způsobů jak si ve firmě udržet přehled o nabídce na trhu vzdělávání, EduCity však nabízí řešení představující jasnou úsporu financí, lidských zdrojů a času.
Na kolik takové řešení firemního zákazníka přijde?
Nabízíme několik způsobů využití služeb EduCity pro firmy. Pokud jste například vedoucí vzdělávání a chcete využívat registrovaný přístup do služby „Moje EduCity“ pouze jako jednotlivec, vyjde vás tato služba za rok na stejnou částku, jako jediný den školení realizovaný vzdělávací společností ve vaší firmě.
Budete-li chtít, aby si každý zaměstnanec mohl sám vybírat z nabídky externích i interních vzdělávacích akcí, které mu budou podle potřeb firmy zpřístupněny, včetně nastavení interního schvalovacího procesu a integrace do vašeho firemního portálu, budou se roční náklady na služby EduCity pohybovat řádově ve statisících.
U každého zákazníka je nejdůležitější zjistit jeho motivaci pro využití služeb EduCity a poté navrhnout řešení, které odpovídá jeho požadavkům s ohledem na výši úspor, které díky EduCity vzniknou. Cílem EduCity je optimalizace a úspora prostředků v procesu výběru vzdělávání, pokud je u klienta situace taková, že by EduCity tuto úsporu nepřineslo, nemá smysl jej používat.
Platí za prezentaci na EduCity vzdělávací společnosti, klienti, kteří službu používají, nebo obě strany?
Za přidanou hodnotu platí vždy pouze jedna strana. Rozhodne-li se vzdělávací společnost pro placenou prezentaci na EduCity, budou její kurzy dostupné jak široké veřejnosti přicházející na server, tak firemním klientům, kteří používají „zaheslovanou“ část serveru.
Pokud se dodavatel vzdělávání rozhodne pro neplacenou prezentaci, bude veřejně přístupná pouze jeho prezentace v seznamu dodavatelů a po omezenou dobu rovněž prezentace jeho otevřených kurzů, přičemž nabídka firemního vzdělávání bude přístupná pouze v „zaheslované“ části.
Firmy dnes platí na EduCity za to, že mají přístup k pravidelně aktualizované nabídce vzdělávacích společností dle jejich výběru a požadavků. Všechny placené služby vychází z konkrétních požadavků zákazníka a je možné je upravovat dle interních procesů ve firmách.
Jaké jsou tedy Vaše plány do budoucna?
Díky účinnému systému přebírání aktuální nabídky vzdělávacích akcí od dodavatelů chceme do konce roku 2003 prezentovat aktuální nabídky od cca. 500 vzdělávacích společností, které figurují na seznamech dodavatelů nejvýznamnějších firem.
Tyto seznamy od firem pravidelně získáváme, abychom na EduCity oslovovali přednostně ty dodavatele, se kterými mají velké společnosti zájem spolupracovat.
Postupem doby chceme přidávat další dodavatele tak, abychom podporovali zdravou konkurenci na trhu vzdělávání a dali i menším společnostem možnost oslovit jejich potenciální zákazníky. Bez ohledu na tuto strategii má každý dodavatel možnost se na EduCity zdarma zaregistrovat a rozhodnout se pro některou z forem prezentace. Rádi zde uvítáme každého, kdo má vzdělávacímu trhu co nabídnout.
V oblasti služeb pro firmy budeme v blízké době nabízet kompletní konzultační služby související s outsourcingem v oblasti analýzy trhu a výběru dodavatelů firemního vzdělávání.
Děkuji za odpovědi, Jan Turek