Viceprezidentem Unie psychologických asociací ČR a předsedou České asociace psychologů práce a organizace.
Děláte velmi mnoho věcí, jste předsedou České asociace psychologů práce a organizace, místopředsedou Unie psychologických asociací ČR, ředitelem poradenské společnosti CAPA, a určitě jsem ještě mnoho jiného nezmínila, jak to zvládáte?
Už naše babička říkala, že každý toho má tolik, kolik si toho nabere. Takže řeším prioritně klíčové úkoly v uvedených organizacích a - jak jste sama poznala - odpovědi na Vaše otázky z druhé poloviny února zasílám až nyní, za což se tímto i omlouvám.
Společností zabývajících se poradenstvím a manažerským vzděláváním je mnoho, jak se liší CAPA, a.s. od ostatních?
Vůbec jako první v ČR se naši odborníci od roku 1983 zabývají vzděláváním a poradenstvím pro vrcholová vedení podniků jako týmů na bázi poznatků z prosperujících světových podniků. Přenos "best practice" byl umocněn vznikem CAPA, a.s. v roce 1990 jako česko-holandské poradenské společnosti. V současné době jsme součástí nadnárodní společnosti ASI Group a mezi silné stránky CAPA, a.s. patří aktivity v oblasti strategického řízení a práce s lidským potenciálem, což zajišťují zejména naši psychologové a sociologové působící v EU i mezinárodních společnostech.
Na co kladete při vzdělávání největší důraz?
Naší filozofií je pomáhat tak, aby si daná organizace, skupina nebo jedinec mohli následně pomoci sami. Zásadně se snažíme provázat naše aktivity na konkrétní úkoly a specifické problémy, které jsou v organizacích předmětem řešení. Neorientujeme se tudíž na všeobecné kurzy, semináře nebo výcviky.
Co bývá nejčastějším problémem dnešních firem a podniků, z jakého důvodu vyhledávají poradenské služby Vaší společnosti?
Trvalý tlak na rychlé změny a neustálé zvyšování výkonnosti ve vztahu k využívání lidského potenciálu. Cílem je pak optimalizace produktivity a sociální odpovědnosti daných organizací.
Jaký je podle Vás typický český střední manažer?
Tyto typologie jsou obvykle zavádějící. Měli bychom si zpřesnit, zda se jedná např. o manažera ze střední firmy, nebo velké firmy lokálního či nadnárodního charakteru, i o jakou oblast podnikání nebo řízení se jedná. V této souvislosti bychom se mohli pokusit o stanovení některých kompetencí pro danou pozici a porovnat je s realitou. Největším problémem jsou však možné substituce osobnostních charakteristik, motivace daného jedince i jeho aktuální situace.
Česká asociace psychologů práce a organizace spolu s IAREP (The International Association for Research in Economic Psychology) pořádá 21.-24. září 2005 kongres Absurdity in the Economy. Komu je určen a jaká budou témata?
Kongres je určen nejen pro psychology z oblasti ekonomie, ale také pro ekonomy, sociology, politology a odborníky ze státní správy. Paralelně v šesti sekcích budou probíhat sdělení a spolu s tím bude prezentace posterů. Jednotlivé sekce jsou makroekonomika (např. nezaměstnanost, daně, penze), mikroekonomika (např. podnikatelství, zisky, bankroty, inovace), rozhodovací procesy a řešení problémů (např. experimentální ekonomie a rizikové rozhodování, racionalita a iracionalita v rozhodování, transformační ekonomiky, modelování individuálního i skupinového chování v ekonomice, informační vědy), peníze, trh a obchod (např. adaptace na euro, elektronické peníze, bankovnictví, investice a spoření, pojišťovnictví, prosperita, marketing, spotřební chování), podnikatelská etika a patologie v ekonomice (např. korporátní sociální odpovědnost, dary a altruismus, potřeby a hodnoty, gambling, šedá ekonomika), vývoj a rozvoj ve vztahu k ekonomice (např. socializace a adaptace dětí na ekonomické chování, kvalita života, stárnutí, nerovnosti v příjmech a zdrojích, alternativní ekonomiky). Uvnitř těchto sekcí budou probíhat některá sympozia, např. historie ekonomické psychologie, ekonomické rozhodování v rámci domácnosti, ekonomická psychologie a související disciplíny, firemní a spotřební chování prostřednictvím e-obchodů.
Jaká bude Vaše role na tomto kongresu?
Vše, co souvisí s povinnostmi předsedy organizačního výboru.
Další významný kongres pořádá Unie psychologických asociací, a sice X. evropský kongres psychologie 3.-6. července 2007. Co nám o něm můžete v takovémto předstihu prozradit?
Byla podepsána smlouva mezi Evropskou federací psychologických asociací (EFPA) a Unií psychologických asociací ČR (UPA), která vymezuje obsahové zaměření i organizační rámec kongresu. Téma je "Mapping of Psychological Knowledge for Society". Předpokládáme průnik poznatků a hledání bílých míst jak ve vztahu k jednotlivým resortům (např. zemědělství a ekologie; kultura sport, turismus; finanční sektor; zdravotnictví; průmysl a energetika; policie a armáda; státní správa a samospráva krajů; věda a školství; doprava), tak ve vztahu k přínosu jednotlivých profesních asociací psychologie pro společnost (např. klinické psychologie, ekonomické psychologie, psychologie práce a organizace, školní psychologie, forenzní psychologie, psychologie zdraví, manželské a rodinné psychologie, mezikulturní psychologie). Samozřejmostí budou aktuální témata a specifické problémy společnosti, např. stárnutí, emoce a stres, individuální rozdíly a osobnost, nerovnosti ve zdraví, znalostní společnost, učení a motivace, psychodiagnostika a psychometrie, psychoterapie, výcviky a koučování, terorismus, nezaměstnanost. Kongres se bude konat v Kongresovém centru TOP Hotelu Praha, předpokládáme účast cca 2500 psychologů nejen z 30 zemí Evropy, ale prakticky z celého světa. Spolupracujícími organizacemi vedle UPA budou Odeon, s.r.o. a cestovní agentura Jerome, s.r.o. Mediálními partnery by měly být Český rozhlas, Česká televize, BBC, Economia a.s. a EduCity.
Co chystáte do budoucnosti?
Založit v Praze tradici letních škol z oboru psychologie (od roku 2006); v roce 2014 uspořádat kongres IAAP (Mezinárodní asociace aplikované psychologie) - poslední kongres této nejstarší psychologické společnosti byl v Praze v roce 1934.
Chtěl byste ještě něco dodat?
Pokud to někdo dočetl až k tomuto bodu, děkuji mu za jeho čas a trpělivost.
A já děkuji za rozhovor.
Bára Aubrechtová