Rozhovor s Pavlem Veselým, psychologem z Brněnské personalistiky

Vystudoval Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity, obor odborná psychologie, zaměření studia na psychologii práce a řízení. Od r. 1994 působil na pozici pracovního psychologa v personální společnosti. V roce 1996 zakládá Brněnskou personalistiku, spol. s r.o. (www.bp.cz). Ve své profesní kariéře se zaměřuje zejména na pracovní psychodiagnostiku, komplexní výběr pracovníků, personální poradenství, personální audity, vzdělávání personalistů a lektorování dalších témat. V roce 2002 se stává spolumajitelem Pražské personalistiky s.r.o.

Kdy Vaše společnost vznikla a na jaké obory se zaměřuje při vyhledávání uchazečů?

Naše společnost byla založena v r. 1996 jako fyzická osoba, od r. 2000 pokračuje ve stejném složení jako spol. s r.o. Od založení se společnost zaměřuje na obsazování vedoucích pozic, není tedy oborově zaměřená. Realizujeme také obsazování míst, která nemají vedoucí charakter,i zde však dodržujeme vysoké standardy výběrového řízení. Druhou, stejně důležitou oblastí naší působnosti, je oblast vzdělávání.

Působíte jenom v Brně, nebo i jinde v ČR?

Jak vyplývá z názvu společnosti, jsme zaměřeni na region Brna, v širším měřítku pak na region Moravy. To se týká personalistiky, v oblasti vzdělávání působíme v celé ČR. Oblast Čech (a zejména Prahy) pokrývá naše další společnost, opět regionální již svým názvem – Pražská personalistika s.r.o.

Kolik máte zaměstnanců?

Od založení naší firmy je naším cílem být po stránce personálního obsazení malou firmou, naším cílem rozhodně není zaměstnávat množství tzv. personálních konzultantů, kteří se s personalistikou často poprvé setkají po nástupu do takovéto funkce. Důvody pro tento postup jsou v zásadě dva: Držíme si určitou úroveň kvality služeb, která by ve velké společnosti nebyla udržitelná. Druhým důvodem je nedostatek opravdu kvalitních personalistů, kterých je na českém trhu velmi poskrovnu. Počet kmenových pracovníků se tedy pohybuje kolem čísla 4 – 5. K tomuto číslu však přibývá řada externích spolupracovníků, zejména v oblasti vzdělávání a firemního poradenství.

Kolik přibližně obsadíte kandidátů ročně?

Měsíčně obsadíme cca 5 pracovních pozic, ročně tedy kolem 60.  Do objemu práce je však potřeba započítat také personální poradenství různého rozsahu, které nespočívá v obsazení pozice, ale např. v prověření kandidátů našeho zákazníka, v prověření předpokladů stávajících pracovníků, managementu, realizace AC apod.

Jaký typ firem využívá vašich služeb?

V počátcích našeho působení to byly ze 70% firmy české, v současné době je poměr mezi českými a zahraničními společnostmi přibližně 50% / 50%. Naším typickým zákazníkem jsou firmy do 50 zaměstnanců, ale vyjímkou nejsou ani kolosy zaměstnávající tisíce pracovníků.

Proč vás tyto společnosti využívají?

Vzhledem k velikosti firem se většinou jedná o společnosti, které nemají své vlastní personální odd. Druhým nejčastějším důvodem je nedostatečná kapacita personálního odd., případně jeho neúspěch při předchozím hledání vhodných kandidátů.

Samozřejmě se naskýtá otázka, proč firmy, které se rozhodnou využít služeb personální společnosti, využijí zrovna naši společnost. Důvodů je samozřejmě více, shrnout je lze pod společný název – úroveň služeb. Jako příklad uvedu, že je pro nás nemyslitelné, aby personalista, který výběr provádí, nebyl v osobním kontaktu s našim zákazníkem již od první návštěvy. Součástí kontaktu je také personální poradenství související s obsazovanou pozicí, ať už v počátku nebo po obsazení místa. Ale to už bychom příliš zabíhali do detailů.

Jaká je podle Vás vaše současná pozice na trhu?

90% našich nových klientů se na nás obrací na základě referencí našich zákazníků, případně uchazečů, kteří u nás v minulosti (i neúspěšně) prošli výběrovým řízením. Jak již padlo dříve, naším cílem není kvantita, ale kvalita – a tou jsme v regionu již dostatečně známí (dokonce se na nás obrací firmy, kteří mají vybrané kandidáty od jiné personální firmy a u nás si nechávají prověřit jejich předpoklady na danou pozici). Stále častěji se na nás obrací také zákazníci ze vzdálenějších regionů. Více ohledně naší pozice na trhu nechť soudí jiní.

Co se Vám nelíbí na vašich zákaznících – co byste změnil na vašich zákaznících?

Obecně řečeno – pokud se nám firma (náš potencionální zákazník) nelíbí, nepracujeme pro ni. Slovo „nelíbí“ zde znamená nesolidní přístup dané firmy, resp. jejího majitele vůči vlastním zaměstnancům, dodavatelům a našly by se i další důvody.

V čem spatřujete silné stránky Vaší společnosti?

Snažíme se o solidní přístup nejenom vůči zákazníkům – firmám, ale také o dobrý přístup vůči uchazečům o zaměstnání. Samozřejmě není možné vyhovět všem – v každém výběrovém řízení připadá na jednoho přijatého několik desítek zamítnutých, s tím nic nenaděláme. Považujeme ale za samozřejmé např. informování uchazečů i v negativních případech (čemuž se dosud někteří uchazeči diví, u některých jiných personálních firem tomu tak stále není). Naše péče o zákazníka, ale i o uchazeče, trvá i po jeho přijetí.

Jaké používáte typy pohovorů?

Vzhledem k tomu, že oba majitelé společnosti jsme psychologové, je samozřejmou součástí výběrového řízení psychodiagnostika v rozsahu 3 – 6 hodin, v závislosti na  pozici. K psychodiagnostice jsou pozváni pouze uchazeči vybraní na základě vstupního volného nebo polostrukturovaného pohovoru v rozsahu 15 – 60 minut, opět v závislosti na pozici.

Kdo Vás nejvíce na pohovoru překvapil?

Je obvyklé, že cca 2 x za rok zaregistrujeme tzv. typaře, kteří se vydávají za uchazeče o práci nebo za majitele firmy hledající pracovníky. Jejich cílem je zjistit co a jak by se v daných prostorách dalo ukrást. Tedy – tipaři už nás nepřekvapují.

Z oblasti personalistiky si vzpomínám na výrok asi čtyřicetiletého bodrého vesničana, který na otázku: „Co vás nejvíce vyvede z rovnováhy?“ upřímně odpověděl: „Manželka před otevřenou skříní pět minut před odchodem do společnosti“.
Rovněž výrok bývalého vojáka z povolání: „Mám dvacetiletou praxi v řízení lidí. A žen.“ je nezapomenutelný.

Vím, že se zabýváte i poskytováním Assessment centre. Je v Brně poptávka po těchto službách?

Kupodivu zaznamenáváme větší poptávku v regionu severní Moravy. Poptávka v Brně je samozřejmě také, ale s poptávkou v regionu Prahy se nedá porovnat, Praha samozřejmě jednoznačně vede.

Jaké novinky, zlepšení pro své klienty chystáte?

V současné době nabízíme našim zákazníkům celkem 8 variant spolupráce při výběru pracovníků. Od příštího roku dojde k dalšímu rozšíření nabídky, také v oblasti cenové. Podle úrovně a náročnosti služby, kterou si náš zákazník vybere, se bude pohybovat také cena realizace.

Jaký máte názor na pracovní servery v ČR, co by se mělo změnit?

Jistě nesdělím nic nového, když řeknu, že účinnost inzerce v obecném měřítku na internetu v porovnání s inzercí v klasických tištěných médiích stále roste. Dle našich zkušeností se stále na špici úspěšnosti drží jeden server, který vznikl ve správnou dobu, kdy neměl příliš mnoho konkurence. Dle mého názoru je klíčem jeho úspěchu mj. velmi jednoduché členění – na rozdíl od některých nových serverů, kde se pracovní nabídky schovávají za různá vyhledávací kritéria. Své dominantní pozice bohužel využívá také v oblasti cenové – zejména u jednorázových inzercí jsou ceny dle mého názoru neúměrně přemrštěné.

Jaký předpokládáte vývoj v náboru pracovníků  v dalších letech?

Předpokládám pokračující odlidštění, další technizaci a omezování personalistiky (zejména ve větších personálních firmách) na databanková skladiště pracovních sil.  Kromě rozvoje databází předpokládám další rozvoj internetové inzerce.