Rozhovor s Rostislavem Dvořákem, předsedou představenstva firmy Třešť

S JUDr. Rostislavem Dvořákem, předsedou představenstva firmy Třešť hovořila Zuzana Čempelová nejen o tom, jak vidí budoucnost oděvních firem a o ocenění Byznys rebel roku 2009 v kraji Vysočina.

Vývoj Třešť provozuje krejčovské řemeslo od roku 1931. Za dva roky tak oslavíte „kulatiny“. Zažili jste druhou světovou válku, komunismus a transformaci po roce 1989. Jakých bylo těch téměř 80 let?  Co si z nich jako firma odnášíte pro těch následujících 80 let?

V uplynulých 80ti letech byl oděvní průmysl v Evropě a tím i v České republice silným a rostoucím odvětvím. Dnes je oděvní výroba v Evropě na pokraji neodvratného zániku a jak ukazuje vývoj situace nejen oděvní výroba. Masivní přesuny výroby do laciných východních lokalit, kde je laciná lidská práce, kde téměř neexistuje ochrana pracovního, sociálního a životního prostředí, nezvyšují se tak náklady a Evropa nad tím zavírá oči, protože zisk je zisk. To vše znamená strmý pokles výrobních kapacit v celé Evropě, který se už netýká pouze odvětví s vysokým podílem lidské práce k celkové ceně produktu kam spadá oděvní výroba, ale dnes již vyvážíme výrobu elektroniky, automobilů a strojírenství, prostě všeho. Zatím je to ekonomicky výhodné, ale kam to povede za deset dvacet let a jak to zostří a zkrátí cyklus krizových dopadů to nám ukáže poměrně blízká budoucnost.

Působíte v oblasti výroby oděvů. Některé oděvní firmy podlehly silné konkurenci levnějších dovozců z Asie. Jak se daří odolávat tomuto tlaku vám?

V současné obě ještě odolávají výrobci, kteří mají pro trh zajímavý nenapodobitelný program a vysokou flexibilitu v reakcích na požadavky zákazníka. Pár takových výrobců zřejmě současný exodus výroby na východ přežije. Můj optimistický odhad je, že v Evropě zůstane cca 10% původních výrobních kapacit oděvářů. Firma Vývoj Třešť se snaží nabízet takové programy, které ji v těch 10% udrží.

Až 75 %  produkce exportujete do zahraničí. Jak se vám podařilo prosadit na zahraničí trhy? Jaká byla vaše strategie? Byla v zahraničí jiná než doma? Zahraniční zákazník je připraven zaplatit za vysokou kvalitu a vysokou úroveň servisu dobrou cenu. Na českém trhu je zatím jen malá skupina zákazníků, kteří se řídí touto filosofií, ale rok od roku jich přibývá. Preference značek podpořených bombastickou reklamou českému trhu vévodí a přál bych Vám někdy vidět výrobní provozy na východě, kde někteří vyrábějí a kvalita je často pod standardem.  Na druhé straně ale musím po pravdě říct, že posledních deset let jdou největší investice do oděvní výroby jak z Evropy, tak z USA na východ a tak vysoce moderní linky a strojní vybavení jaké tam mají neměla Evropa nikdy k disposici.

Jak jste se vypořádali s multikulturními rozdíly? Komplikovaly vám v něčem práci nebo je postupná globalizace stírá?

Pracovníci našeho obchodního oddělení chápou zákazníka jako zdroj existence firmy a jejich vlastní. Někdy se setkáte s požadavky, které jsou pro Evropana překvapivé například, když hosté z Kuvajtu přeruší jednání modlitbou směrem k Mekce. Nejdůležitějším prvkem rozvoje zahraničního obchodu však je a bude dokonalá jazyková znalost, které dokáže odstranit téměř všechny bariery

Spoléhali jste sami na sebe nebo jste využili nějaké podpory, podpůrného programu ať už z   „českých nebo evropských peněz“?

V minulém roce jsme předložili první projekt, který byl schválen a získáme tak 50% dotaci na inovaci technologického procesu pro nový výrobní program. Veškeré předchozí činnosti a investice do rozvoje firmy jsme si jinak hradili z vlastních zdrojů.

Vaše strategie vám přináší úspěch a to nejen v podobě mnoha spokojených klientů, ale také ve formě ocenění. Již dříve jste získali tituly v soutěžích Manažer roku a Podnikatel roku, nyní  Byznys rebel roku 2009 v kraji Vysočina. Za co konkrétně jste toto ocenění získali? A co pro vás znamená?

Ocenění Byznys rebel kraje Vysočina jsme získali za realizaci výrobního programu Hromadné výroby speciálních velikostí oděvů. Tento program jsme zahájili před pěti lety ve Švýcarsku a před rokem jsme jej začali nabízet zákazníkům v České republice. Zjednodušeně řečeno tento program nejde realizovat prostřednictvím výroby na východě,a v tom je velmi důležitý pro existenci firmy. Zákazníky tohoto programu jsou představitelé vlády, politických stran, ředitelé firem, prostě ti lidé, kteří mají málo času, nemohou a nechtějí se toulat po buticích a obchodech a přitom vyžadují representativní oblečení v široké škále možností. Přijedeme za nimi, vezmeme si míry vložíme do elektronického systému a pokud chtějí, tak jim naši designeři pomohou z výběrem fazon a materiálů. Střih oděvu je vyroben přímo na jejich postavu a oblek tak lépe padne. Pokud máme údaje o zákazníkovi v databance jsou následující nákupy a objednávky oděvů pro něho jednoduché, neobtěžující a flexibilní. Rozsah nabídky dezénů je téměř bezedný a každý si vybere od standardních přírodních materiálů nejvyšší kvality až po špičkovou vlnu nejlepších anglických a italských výrobců. Od data objednávky dostanete hotový oděv na adresu kterou určíte do dvou maximálně tří týdnů. Pokud si ale vyberete materiál, který pro Vás musíme nechat utkat, tak to bude trvat trochu déle. Stejnou službu poskytujeme u výroby měřenkových košil.

Co vám k tomuto úspěchu pomohlo? Kdybyste měl dát tři dobré rady, které by to byly? Obklopte se schopnými lidmi, kteří o práci umí nejen mluvit, ale také ji kvalitně a včas udělat. Zaveďte účinnou kontrolu všech stěžejních procesů ve firmě s cílem průběžně zlepšovat. Pokud nejste visionářem, staňte se jím.

Snažíte se zákazníkům poskytovat nejen špičkovou kvalitu a, ale také perfektní servis. Jste výrazně zákaznicky orientovaní. Jak se vám daří dosáhnout tohoto přístupu u vaši zaměstnanci?

V posledních letech se skutečný zájem firem a jejich zaměstnanců o zákazníky tedy v tom pravém slova smyslu vytrácí. Mnohokrát se mně stalo, že jsem po ráně bombastickou reklamou navštívil firmu a měl jsem dojem, že jsem se spletl, že to nemůže být ta z reklamy. V Čechách je situace o dost horší než ve světě a začíná  to už od státní správy vládou počínaje (výjimkou je ta poslední), která se k občanům často chová jak mocnářský úředník a ne jako povinovaný a službu konající zaměstnanec. Motivační systém musí mít osobní aspekty, finanční motivace je v této sféře neúčinná. Podívejte se na banky, ty motivují zaměstnance systémem, který zájem všech zaměstnanců  o klienta už téměř vytlačil formou preferencí odměny za prodej nového produktu a to často i za cenu, že zákazníka dezinformují nebo dokonce poškodí. Tady máte dvě možnosti, buď syntetický americký systém typu Mc Donald, kdy naučíte pracovníky tupě a polopatě úhel úsměvu, text neosobních ale dokonalých odpovědí na možné otázky, doslovnou reakci na telefonáty, doslovnou reakci na možné stížnosti.... a potom kontrolujete jak to zaměstnanci dodržují. Nebo máte možnost je pro věc získat a přesvědčit a dáte jim prostor pro uplatnění jejich osobnosti. Vysvětlujete, přesvědčujete, přete se, rozebíráte situace, děláte osobní cílené rozhovory a hodnotíte výsledky a to za Vaší osobní účasti. Taková práce má smysl a lidi víc baví. Orientaci spolupracovníků na zájmy zákazníků považuji za nejdůležitější a touto myšlenkou žijeme už celé roky s celým kolektivem, no a po těch letech to přijde samo.

Jak vybíráte pro vaši společnost vhodné zaměstnance? A jak probíhá jejich adaptace?

S vytipovanými budoucími pracovníky děláme vstupní pohovory. Přijatý pracovník dostane plán zapracování, který obsahuje období od tří do šesti měsíců podle váhy pracovního zařazení. V prvních týdnech udělá "kolečko" po firmě, všechny úseky, všechny dílny, všechna pracoviště. Je mu přidělen garant který ho zapracuje a předá mu potřebné informace. Plnění plánu je týdně hodnoceno s patřičnými závěry a po třech až šesti měsících převezme pracovník za výsledky své práce plnou odpovědnost.

Které znalosti, dovednosti jsou podle vás důležité a tedy je u svých zaměstnanců posilujete? Jakou formu volíte?

Volíme převážně krátkodobá školení, stáže u partnerských firem a klasické formy studia při zaměstnání (jazyky). Například před rozjezdem programu výroby za který jsme oceněni bylo několik našich pracovníků na stáži ve Švýcarsku v rozsahu jeden až šest týdnů k převzetí organizačních a technologických informací.

Vypadá to, že vše co si naplánujete, se vám podaří zrealizovat. Prozradíte nám něco z vašich plánů do budoucna?

Budoucnost pro oděvní výrobu v Evropě vidím velmi černě a bohužel nejen pro oděvní výrobu. A to nejsem pesimista. Evropa musí ukončit trend decimování vlastní průmyslové výroby jejím vývozem do laciných lokalit a opustit naivní představu, že chytří Evropané budou pracovat v HI-TECH technologiích a méně schopný východ to oddře. Ten východ nám při stávajícím trendu relativně brzy ukáže jak hluboký to byl omyl.

Profil

JUDr. Rostislav Dvořák

Vzdělání:

Absolvent právnické fakulty MU Brno a absolvent VŠE Praha

Praxe:

Vedoucí oddělení odbytu Propagačního podniku Jihlava

Vedoucí  a později místopředseda územního Svazu českých a moravských výrobních družstev Praha

Předseda představenstva firmy Vývoj Třešť od dubna 1990

Společenská angažovanost:

Předseda Krajské hospodářské komory kraje Vysočina

Předseda Rady krajů Hospodářské komory České republiky

Člen představenstva Hospodářské komory Jihlava

Člen představenstva SČMVD Praha

Místopředseda tripartity Kraje Vysočina

Člen Ekonomické rady Kraje Vysočina

Ocenění:

2003 Manažer odvětví roku 2003

2005 Podnikatel roku

 Pro HR server Zuzana Čempelová