PhDr. Zdeňka Kubrová vystudovala Filozofickou fakultu UK, obor vzdělávání dospělých. V této oblasti pracuje od roku 1979. Od roku 1990, kdy založila firmu Pragoeduca, je stále její ředitelkou a majitelkou. Její manžel, který je strojní inženýr a dříve pracoval ve Výzkumném ústavu, je jí celých 14 let každodenní oporou a nejbližším spolupracovníkem. Podle vlastních slov Zdeňky Kubrové se výborně doplňují a dokáží spolu téměř bez konfliktů spolupracovat, čehož si nesmírně váží.
Manažerským vzděláváním se zabývá řada společností a firem, v čem je vaše společnost Pragoeduca specifická?
Předně bych ráda upozornila, že společnost Pragoeduca se nezabývá pouze vzděláváním manažerů. Nejznámější jsou mezi posluchači a klienty vzdělávací akce zaměřené na oblast mzdového účetnictví, účetnictví a daní. Část veřejnosti nás má spojenu s kurzy pro obchodníky či s kurzy osobního růstu. Ale vrátím se k Vaší otázce. Manažerskému vzdělávání se firma věnuje ve zvýšené míře od 2. poloviny 90. let. Vytvořili jsme vlastní know-how založené především na nedílném spojení teorie a praxe. Spolupracujeme v této oblasti především s význačnými odborníky, úspěšnými manažery a špičkovými lektory, kteří měli, nebo stále mají, řadu let úzký kontakt s praxí. Jinými slovy nabízíme posluchačům praxí ověřené teoretické znalosti moderního managementu.
V čem spatřujete silné stránky vaší společnosti?
Pragoeduca je výrazná svým stylem poskytování vzdělávacích služeb, svou péčí o posluchače, kultivovaností své prezentace, výběrem svých spolupracovníků a lektorů. V oblasti personalistiky a mzdového účetnictví má na trhu nejsilnější pozici, umocněnou dalšími doprovodnými službami informačního a konzultačního charakteru. Její dobrá pověst je opřena o každodenní péči o odbornou kvalitu i o spokojenost zákazníků. Silnou stránkou firmy je i její vnitřní harmonie a sladění intelektuálních a materiálních možností, značný tvůrčí potenciál a pozitivní energie.
Jaká je filozofie vaší společnosti?
Základní filozofií firmy je vyvážený vztah mezi náročností obsahu, formou a individuální péčí o potřeby zákazníka.
V tomto duchu si Pragoeduca stanovila i politiku jakosti. Firma chce úspěšně obstát v konkurenci s ostatními poskytovateli vzdělávacích služeb. I proto přistoupila k certifikaci svých služeb. Vytváří a postupně ve všech oblastech uplatňuje procesní přístup k jakosti v souladu s požadavky normy ISO 9001:2000. Pro firmu je udržování a rozvoj systému managementu jakosti nutností, bez které nemůže dlouhodobě obstát v tržních podmínkách. V této souvislosti jsou stanoveny následující principy v oblasti managementu jakosti:
- trvale udržovat firmu na přední tržní pozici v oblasti dalšího vzdělávání dospělých;
- neustále zlepšovat efektivitu procesů systému managementu jakosti;
- upevňovat si své vedoucí postavení ve vzdělávání vybraných profesí;
- prosazovat se v oblasti manažerského vzdělávání vlastním know-how;
- trvale vytvářet pro zákazníka jistotu kvality a kompetentnosti informací s cílem trvalé spolupráce a zvyšování jeho spokojenosti.
Vedení firmy prosazuje politiku ve své rozhodovací činnosti. V souladu s politikou jakosti a v souladu s důrazem, který klade firma na zvyšování kvality svých služeb, a v zájmu neustálého zvyšování spokojenosti zákazníků, stanovuje firma konkrétní cíle jakosti.
Co považujete při vzdělávání vašich klientů za nejdůležitější, na co kladete největší důraz?
Sladit náročnost obsahu a formu s individuální péčí o potřeby zákazníka.
Jak rozvíjí Pragoeduca vlastní zaměstnance, konzultanty a lektory?
Především jsou to samotní lektoři, kteří mají zájem na svém vlastním rozvoji a sebevzdělávání. Vědí, že musí být neustále "in", jak z hlediska aktuálnosti obsahu, tak i používaných metod při práci s dospělými posluchači. Je to otázka jejich profesionální cti i jejich "tržní hodnoty". Iniciujeme tvorbu nových programů, nabízíme lektorům náš pohled na současný vzdělanostní vývoj jednotlivých profesí, transformujeme jim pohled posluchačů na jejich vystoupení na semináři či působení při výcviku. Naši lektoři vědí, že chceme spolupracovat pouze se špičkovými a kompetentními odborníky, protože to od nás očekává náš zákazník - posluchač.
Vlastní zaměstnanci jsou trvale a průběžně školeni jak dle plánu vzdělávání, tak i dle akutní potřeby, např. při změně legislativy.
Tím, že jsme vzdělávací instituce, máme výrazně usnadněny možnosti dalšího růstu našich lidí.
Řekněte nám něco o vašem nakladatelství Pragoeduca.
Nakladatelství Pragoeduca bylo založeno v r. 1992 včetně vlastní distribuční sítě i zásilkové služby. Věnuje se především vydávání odborné literatury ekonomické, právní a jazykové, určené zejména pro podnikatelskou veřejnost. Vždy jsme se snažili promptně reagovat na vývoj legislativy i na požadavky doby a pomoci praxi vyrovnat se s novými změnami. Nabízíme celou škálu publikací a příruček personalistických, účetních i daňových, ale i učebnice a slovníky se zaměřením na zahraniční obchod. Budeme-li mluvit konkrétněji, populární je např. naše edice "ESO - Sešity mzdových účetních a personalistů" s aktuálními tituly Daňové tabulky, Důchodové pojištění, Nemocenské pojištění, Zákon o zaměstnanosti a řadou dalších, nebo stále atraktivní a oblíbené cizojazyčné obchodní korespondence ve čtyřech jazykových mutacích. Česko-anglická obchodní korespondence patří mezi bestsellery již téměř 10 let, zájemci mohou využít i její elektronickou podobu. Stejně jako všechny knihy vydávané v našem nakladatelství i tato knížka je graficky upravená známým pražským výtvarníkem Jiřím Votrubou.
Na trhu je stále více kvalitních titulů. Věříme, že publikace z naší nabídky k nim patří a jsme rádi, že si nacházejí na trhu své pevné místo. Těší nás více než 200 tisíc spokojených čtenářů, kteří ocenili naši snahu o vysokou odbornou úroveň publikací, jejich aktuálnost i přehlednost.
Kompletní přehled knižní produkce z oblasti personalistiky, mzdového účetnictví, daní jazykových učebnic a slovníků zaměřeným na zahraniční obchod je možno nalézt na našich internetových stránkách www.pragoeduca.cz. Na této adrese mohou zájemci využít i on-line knihkupectví a zásilkovou službu.
Vaše společnost byla založena v roce 1990, co se za tu dobu z vašeho pohledu změnilo a jak?
Změnilo se toho mnoho, ale bohužel máme všichni velmi krátkou paměť. My jsme začínali naprosto bez peněz, pouze s ideou, nadšením pro věc a s nesmírnou touhou dokázat, že na to opravdu máme. Vždyť v roce 1990 jsme nemohli sehnat ani obálky, abychom rozeslali první nabídku našich kurzů. A tak na tom byli i ostatní, kteří se rozhodli se začít starat sami o sebe bez tatínka státu. Ale všechno jsme to zvládli.
Jsme svobodní, plnoprávní občané nejen své země, ale i Evropské unie. Myslím, že jsme všichni udělali velký kus práce, skončila doba revoluční a je na řadě doba evoluční - doba každodenní, systematické a zodpovědné práce. Zní to asi proklamativně, ale já jsem spokojená s tím, co se mně, mé rodině, mé firmě a našemu státu podařilo od té doby udělat.
Pragoeduca je konsolidovaná firma, která má své významné postavení na trhu v ČR v oblasti vzdělávání dospělých. Těší mě, že o naše služby je značný zájem, mnohdy vyšší, než jsme schopni zvládnout. Je to asi tím, že se snažíme být vždy naprosto seriozní, čest a naše dobrá pověst nám nedovolí nesplnit to, co jsme slíbili. Se zákazníky/posluchači máme dlouholeté velmi dobré vztahy, chodí k nám, do našich učeben jako domů. Na naší práci je určitě vidět, že ji děláme opravdu rádi a že u nás v Pragoeduce vládne sice pracovní, ale přátelská a vstřícná atmosféra.
Jak se o vás klienti dozvídají, jak se vaše společnost prezentuje?
- jsme "zavedená značka",
- "šuškandou"
- nabídkovými katalogy
- cílenými letákovými akcemi
- internetovými stránkami
- výběrově inzercí
Proč jste si zvolila právě tento obor, tuto práci?
V oboru vzdělávání dospělých pracuji od roku 1979, vystudovala jsem Filozofickou fakultu, katedru Výchova a vzdělávání dospělých, nyní Andragogika. I v dobách před revolucí se jednotlivé profesní skupiny pravidelně vzdělávaly, existovala řada oborových institutů, které na velmi dobré úrovni, i z pohledu dnešní doby, zajišťovaly pro své zaměstnance nejrůznější vzdělávací programy, zaměřené na růst odbornosti. Mnoho z oblastí, které se tehdy v těchto institutech a dalších vzdělávacích zařízeních připravovaly, se učí dnes opět, často pouze s moderním názvem. Samozřejmě tím, že jsem v takovéto instituci pracovala, viděla jsem řadu nedostatků, které se ovšem nedaly odstraňovat, protože narážely na tehdejší režim a s tím spojenou personální politiku. Představovala jsem si, jak bych vše organizovala a zajišťovala efektivněji a pro posluchače mnohem zajímavěji. Díky Bohu, přišel rok 1989 a já jsem mohla začít své představy realizovat. Jsem šťastná, že jsem si zvolila tento obor, protože mě opravdu baví.
S jakými problémy se potýkáte?
Problémy jsou od toho, aby se řešily, každý problém je pro mě výzva, bez problémů by to byla nuda. Každý má nějaké řešení, někdy ne zcela radostné, ale takový už život je.
Co chystáte do budoucnosti?
Otázka je, kam až sahá budoucnost. Sleduji samozřejmě ekonomický a legislativní vývoj naší země, vývoj v oblasti personální, v oblasti poptávky a nabídky pracovních sil, nabídku domácích i zahraničních subjektů, které mají cosi společného se vzděláváním dospělých. A vzhledem k tomu, že poměrně úspěšně pracuji s intuicí a že od nápadu k realizaci může být třeba jen měsíc, nedělám žádné rozsáhlé strategické úvahy. Byla bych spokojená, kdyby se nám dařilo zachovat status quo, tj. být úspěšná a posluchači vyhledávaná firma na českém trhu.
Chtěla byste ještě něco dodat?
"Jaký si to uděláš, takový to máš", "Štěstí přeje připraveným", "Žádný strom neroste do nebe".
Děkuji za rozhovor.
Bára Aubrechtová