S vínem se musí dělat s láskou

Rozhovor se Mgr. Nicole Lorenc. Spolumajitelkou firmy Cristalis food and beverage. Praha. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy. Od dokončení studií se věnuje vinařskému obchodu. Žije a pracuje v Praze.

Ráda bych se vás na úvod zeptala, jak dlouho působíte na českém trhu a co je předmětem obchodního zájmu vaší společnosti?

Na českém trhu působíme od konce roku 2001. Naší specializací jsou vína. Především italská, ale dovážíme také ale vína z jiných oblastí z Evropy a ze světa. Rovněž nabízíme široký sortiment delikates. Ty jsou také především italského původu.

Filozofií naší společnosti je nejen prodávat dobré produkty, ale také podpořit kulturu stolování ve spojení s konzumací našich vín.

Co vás vlastně vedlo k tomu, že se věnujete právě vínům a delikatesám? Hovořila jste o tom, že se snažíte zvyšovat kulturu stolování. Domníváte se, že česká obec je v tomto směru zanedbaná?

Nemyslím si, že česká obec je zanedbaná. V každém případě v porovnání s ostatními zeměmi západní Evropy například s Francií, Německem nebo právě Itálií, kde je historie konzumace vín a kultura s tím spojená daleko starší a měla možnost se rozvíjet delší dobu, máme jistě co dohánět. Jsme tedy v jistém smyslu pozadu, ale je to pochopitelné. Pro nás je to stále velice mladá oblast.

V České republice je to otázka posledních deseti let, kdy se populace pomalu přeorientovala na konzumaci vín a postupně se stále více o ně zajímá a vybírá si.

To nás samozřejmě těší. Je příjemné vědět, že se zvyšuje poptávka po kvalitních vínech, lidé se začínají orientovat a především chápou toto odvětví jako novou možnost vzdělávání. To považuji za velmi pozitivní.

Podnik, jako je ten Váš si žádá poměrně širokou a úzce profilovanou pracovní základnu. Jak to všechno zvládáte. Je těžké řídit takovou firmu?

Je to spíše umění najít ty správné lidi. Je to velice specifická oblast podnikání, která vás musí především bavit. Práce s vínem a o víně je hlavně o srdíčku a o tom, že to musíte dělat s láskou. Myslím si, že se mi podařilo si vybudovat dobrý tým. Dělají práci, která je baví a naplňuje. V tom především spočívá úspěch takového podniku.

Myslím, že to chápu. Je to jedinečná podnikatelská oblast a je třeba v tomto směru zohlednit i management celého podniku. Je to tak?

Určitě ano. Především Itálie je v tomto směru typickým ukazatelem toho, jak takový „byznys“ vypadá. Jsou to většinou rodinné podniky. Vinici založil pradědeček a znalosti se dědí a tříbí. Není zkrátka možné se rozhodnout, že budete pěstovat víno a ono vám samo vyroste. A stejné je to pak i obchodě samotném. Je opravdu velice důležité věnovat se tomuto oboru s opravdovou chutí a nadšením.

Patříte mezi  menší společnosti, které se na českém trhu s víny pohybují. Připadá mi velice zajímavé, že právě vás si řada velikých a slavných značek zvolila za distributory. Proč si vybere zákazník vás a proč si vás zvolí vinaři, které zastupujete?

Začali jsme původně s jednou společností. Byla to společnost Clasica z Montepulciana z Toskánska.To byl tedy náš první dodavatel a první impuls.

Od počátku jsme chtěli zastupovat opravdu kvalitní dodavatele. Pak už se to začalo nabalovat. Díky tomuto se o nás dozvěděl vinařský svět.

Snažíme se naplnit naší původní vizi. Dbáme maximálně na kvalitu nabízeného zboží. I naše klientela je tedy velice specifická a poměrně jasně vymezená.

Kvalita není masová záležitost, proto se domnívám, že není třeba, aby firma byla nějakým gigantem. Jsme poměrně malý progresivní kolektiv, který pokrývá právě tuto jedinečnou oblast. Snažíme se vyjít klientům maximálně vstříc a jdeme cestou individuálního přístupu.

Čechy jsou specifický, poměrně malý trh. Vycházejí Vám dodavatelé v tomto směru vstříc?Souvisí to s tím, že máte vybudovanou určitou prestiž?

Určitě si myslím, že jedním z důvodů je vybudované jméno společnosti. V současné době už nás firmy sami oslovují a mají zájem o spolupráci. Český trh je sice malý, ale je to trh velice zajímavý a hlavně má veliký potenciál do budoucnosti. Což je velice důležitým faktorem.

Z toho, co jste dosud řekla vyplývá, že kromě lásky a osobního nasazení je třeba poměrně značné úsilí při budování takové společnosti. Máte pocit, že se Vám vynaložená snaha vrací?

Myslím, že ano. Samozřejmě na začátku byly okamžiky, kdy jsem pochybovala. Dnes mám ale pocit, že to za to stálo. To úsilí je stálé, na tempu se nic nemění, ale je pěkné vidět,co jsme všechno dokázali, že naše společnost prosperuje a spokojení jsou i klienti, což je pro nás tím nejdůležitějším kriteriem.

Na závěr mi dovolte zeptat se vás, co stálo na samém počátku Vašeho podnikání. Měla jste nějakou představu nebo to byla shoda okolností?

Bylo to vše tak trochu dílem životní náhody. Mé vzdělání není apriori vinařské.

Když jsem se o víno začala zajímat, absolvovala jsme následně celou řadu vinařských kurzů. Později jsme pochopila, že to je oblast, které bych se velice ráda věnovala. Vedla jsem například různé vinařské společnosti. Nicméně vystudovala jsme filozofickou fakultu. I takové vzdělání se vám však hodí v každodenním podnikání. Je to především práce s lidmi a o lidech. A hlavně s krásným produktem.

Děkuji za rozhovor, Magda Dobruská