Individuální vzdělávací programy pro zaměstnance, finanční spoluúčast na jazykové výuce, měření pokroku ve vzdělávání a naopak opouštění plošné jazykové výuky zaměstnanců ve formě benefitu, to je trend posledních čtyř let v oblasti firemního vzdělávání.
„Firmy se snaží peníze na vzdělávání využívat efektivně. Studium jazyků platí především těm, kteří je ke své práci potřebují a kontrolují jejich studijní výsledky,“ uvádí Martina Šmídová, ředitelka jazykové školy Caledonian School, která se specializuje na firemní jazykovou výuku.
Plošné benefity nahrazuje individuální přístup
Za poslední čtyři roky došlo u 22 procent klientů Caledonian School, což je více než 500 firem a zhruba 13 tisíc zaměstnanců, ke změně v přístupu ke vzdělávání. Firmy přecházejí k promyšlenému plánování vzdělávání vybraných jazyků, které jejich zaměstnanci aktivně využívají, požadují individuální plány, zavádějí finanční spoluúčast a opouštějí od benefitů.
„Zaznamenali jsme 13procentní meziroční nárůst zaměstnanců, kteří si výuku částečně hradí sami,“ konstatuje Martina Šmídová a dodává: „V rámci našeho dotazování se ukázalo, že hrazení nebo příspěvek na vzdělávání od firmy vnímají zaměstnanci velmi pozitivně. V žebříčku jej uvedli dokonce na druhém místě hned za dovolenou.“
Poptávka po výuce jazyků meziročně stoupá už od roku 2009. Vzdělávání poskytuje 83 procent všech zaměstnavatelů. U dlouholetých klientů Caledonian School jde o nárůst o 42 procent.
Individuální plán jazykové výuky zaměstnance začíná analýzou jeho potřeb na začátku studia. Ta obsahuje nejen pracovní a dovednostní požadavky, ale také jeho typologii, aby bylo možné vybrat nejvhodnější způsob výuky. Výukový plán pak prochází pravidelnými revizemi na základě testování, kdy je zjišťován pokrok studenta.