Rozhovor s Danuší Slížkovou, HR manažerkou společnosti COMS.
Jak pečuje společnost COMS o své zaměstnance?
Vytváříme zaměstnancům příjemné pracovní prostředí. Naši zaměstnanci mají zvláštní výhody - slevy na odběr zboží v našich prodejnách, navštěvují posilovnu. Loajálním zaměstnancům poskytujeme příspěvek na svatbu. Pokud navštěvují kina, či divadla, dostávají příspěvek i na tyto aktivity podle daných kritérií.
Jste frenščízovým partnerem společnosti Marks & Spenser (M&S). Do jaké míry je vaše personální politika ovlivněna právě touto společností?
Dá se říci, že jsme velice samostatní. Anglická centrála nám do personální politiky téměř nemluví. Pomáhá nám například v oblastí základních věci, jako jsou uniformy a podobně. Benefity, odměny nebo forma školení a starost o zaměstnance jsou na nás.
Nepřebírali jste od Angličanů ani v začátcích?
Základní parametry, tedy jak by měl vypadat prodavač na prodejně, jakým způsobem by měl komunikovat se zákazníky, jsme přebrali hned na začátku. Pravidla jsme museli samozřejmě přizpůsobit českým poměrům.
Prodejny M&S provozují po celém světě jen frenščízoví partneři, podobně jako v České republice?
Ano, je to 400 obchodů ve 30 zemích.
Účastníte se společných akcí se zahraničními pobočkami?
Ano, pořádá je ale naše centrála v Anglii. Například před každou sezonou se pořádá seasonal meeting pro marketing, letos na jaře byl u nás a na podzim v Dubaji
Mají vaši zaměstnanci možnost vycestovat na práci do některé ze zahraničních poboček M&S?
Zatím nevím o nějakém konkrétním případu, že by z České Republiky někdo vycestoval na dlouhodobý pracovní pobyt. Naopak nám pomáhali při rozjezdu Angličané. Myslím si, že kdyby chtěl někdo vycestovat, tak by nebyl problém zařídit to. Nicméně pravidelně od nás vycestovávájí zaměstnanci nákupu a marketingu na stáže na model store.
Jak probíhá nábor nových zaměstnanců?
Samozřejmě záleží na tom, o jakou pozici se jedná. Prodavače nabíráme přes inzerci, ale i pomocí rozhlasových kampaní.. Pokud se jedná o administrativní nebo manažerské pozice, spolupracujeme i s agenturami.
Jaká kritéria musí člověk splňovat, aby u vás mohl pracovat?
Kritéria se odvíjejí od dané pozice.
Když se řekne M&S, každý si hned představí člověka, který prodává zboží v obchodě. Máte i na tyto pozice nějaké speciální požadavky?
Preferujeme kandidáty, kteří umí komunikovat se zákazníkem, mají základní prodejní dovednosti, praxi, jsou příjemní ve svém vystupování. U prodavačů až tolik nepožadujeme znalost angličtiny Toto je potřebné až u vedoucích pracovníků, kteří často komunikují se zahraničím. Navíc většina směrnic je v angličtině.
Probíhá nějaké další vzdělávání vašich zaměstnanců?
Pro prodavače připravujeme pravidelná školení, která se týkají zejména komunikace se zákazníkem a prodejních dovedností. Připravují se v pravidelných periodách na našich prodejnách. Chod školení si zajišťujeme zcela sami – trénink provádí náš pracovník. Samozřejmě školíme zaměstnance i v ostatních oblastech souvisejících s jejich profesí.
Posilujete nějak vztahy mezi zaměstnanci?
Pořádáme například vánoční večeře. Nebo konkrétně teď jedeme s polskými kolegy na víkend na Vysočinu. Naše česká frenščíza má v Polsku asi třicetiprocentní podíl.
Probíhají nějaká pravidelná hodnocení vašich zaměstnanců?
U prodavačů začínáme hned ve zkušební době, v pravidelných periodách se pokračuje i po jejím skončení. Zaměstnanec vyplní test, ve kterém jsou otázky týkající se provozu. Součástí testu je i hodnocení od manažera. Ten konkrétně hodnotí jeho komunikaci se zákazníkem, vstřícnost, ochotu a tak dále.
Vyvozujete z toho hodnocení pak nějaké důsledky? Ať už kladné nebo záporné?
Samozřejmě. Pokud je hodnocení kladné, lidem se zvýší mzda. Pokud je hodnocení velmi záporné, zaměstnanci to sdělíme a hledáme cestu k nápravě.
Pracují u vás i studenti? Jaký podíl zaměstnanců tvoří?
Mezi zaměstnanci tvoří asi jen dvě procenta. Pracují brigádně hlavně v prodejnách, občas provádějí mystery shoppingy.
Jak vypadá personální oddělení vaší společnosti?
Bráno sestupně je to personální manažer,následuje personalista, který zpracovává mzdy a personální administrativu. Následuje personální specialista, který zajišťuje tréninky a nábory zaměstnanců.
Co považujete za svůj největší úspěch ve společnosti COMS?
Pracuji zde teprve od začátku září, takže se zatím rozkoukávám. Předtím jsem ale pracovala v Českém Telekomu a Aholdu, kde nějaké ty úspěchy byly. To ale asi není předmětem tohoto rozhovoru.
Ale ano, jen se pochlubte!
Pokud se vrátíme k Aholdu, kde jsem pracovala jako HR manažer logistiky, považuji za velký úspěch stabilizaci Distribučního Centra v Klecanech, nebo snížení meziroční fluktuace o třicet procent.
Co plánujete v personálním oddělení do budoucnosti?
Určitě chci pracovat na zkvalitnění personálu, na přípravě tréninků, sofistikovaném systému sledování HR parametrů,kariérové plány, development centra a samozřejmě i na zlepšení, zvýšení a prohlubování sociálních výhod.
Narodila se v Ostravě, studovala dva roky na Notthingham Trend University. Od roku 1996 pracovala jako personální ředitelka v Českomoravské družstevní spořitelně, v roce 1999 nastoupila jako HR manažerka do společnosti AHOLD Czech Republic, odtud v roce 2004 odešla do Českého Telecomu, kde dělala HR manažerku. Od roku 2005 pracuje jako HR manažerka ve společnosti COMS.
Klára Ježková